Kalifornien

Bixby bridge i motljus längs Highway 1

San Fransisco

Redan under våren 2012 började vi planera att åka till USA där sambons son gick på college i North Carolina. Planen från början var att vi skulle träffa honom i New York men vi ändrade oss sedan och bestämde att vi skulle ses i San Fransisco i november istället. Efter att vi tillbringat Thanks giving helgen med honom skulle han sedan åka tillbaka till sin skola och vi skulle hyra bil och köra High Way 1 till Los Angeles. En resa som alla nog borde göra någon gång i sitt liv.

Vi utforskade verkligen San Fransisco under 4 härligt varma dagar. Det blev en ”Hop on Hop of” buss runt hela staden. Upp och ner för alla kullarna, Chinatown och ett stopp så att vi fick en promenad över den magnifika Golden Gate bron. Denna bro lockar till sig fler självmordskandidater än något annat ställe i hela världen. Det är så pass populärt att man till och med har satt upp nödtelefoner som man kan ringa i för att få snabb hjälp. Vi tog också en tur med Cabelcar (San Fransiscos kända spårvagn), en lång promenad i Fisherman Warf området där vi besökte en av pirarna som var ett stort tillhåll för sjölejon. Dessa stora bestar  förde ett herrans liv, och låg tätt packade på pontoner nedanför pir 39.

Black Friday med den största rean i USA inföll passande nog under de dagar vi var i SF och visst blev det lite shopping.  Vi var ju också självklart tvungna att på ”Thank givings day” gå ut och äta en Thank givings middag bestående av kalkon som seden kräver när man är i USA.

Visst måste man ju upp på en tjusig skybar och dricka en San Franciscodrink när man nu är i denna stad. Vi tog sikte på den högsta skyskrapan vi kunde se och som hade en skybar och tog hissen upp till baren. Glada i hågen går vi fram till bardisken och sambon lutar sig fram över bardisken och säger – Three San Francisco, please!  Bartendern stirrade tillbaka och svarade – Never heard about !. Mycket förvånade fick sambon sedan förklara vad en San Francisco innehåll och vi fick tillslut våra drinkar som ”nästan” smakade som en San Fransisco.

Innan vi reste till Kalifornien och SF så hade vi bestämt oss för att besöka Alcatraz. Färjan bör man förboka, hade vi läst oss till. Vi fixade dessa biljetter hemifrån och det var tur, annars hade vi troligen inte kommit ut till detta mytomspunna gamla fängelse. Båtturen tog ca 1 timma från Pir 33 vid Fishermans Warf. Vilket otroligt spännande besök. Att vandra runt i de gamla byggnaderna, se cellerna, matsalen, sjukstugan och rastgården är en säregen upplevelse, inte minst om man hyr en bandspelare och ett par hörlur och lyssnar på före detta fångar och fångvaktare som berättar om livet på ön. De berättar om uppror, om maten som var god, om rutiner och om hur livet i cellerna och på anstalten till slut blev en vardag som var tvungen att fungera. Den här före detta straffanstalten var också känd som "The Rock" och hade inhyst gangsters som Al Capone (Scarface) och Machine Gun Kelly och Birdman.

HighWay 1

De fyra dagarna passerade och det var dags för sambons son att återvända till sin skola och vi hämtade ut den hyrbil inkl. GPS som skulle ta oss de ca 60 milen till LA. Givetvis hade vi med oss en CD med Beach Boys som skulle spelas hela bilturen ner.

Det första stoppet efter ca 15 mil på den magnifika kustsköna vägen Higway 1, blev 17 mile drive ner mot Pebble beach. Här blev det ett stopp, promenad och fika på klassisk golfbana.

Då är vi framme vid Carmel där Clintan varit borgmästare och vårt första övernattningsstopp Carmel by the sea. En docksöt ort med fantastisk strand där vi också hittade ett motell där vi bestämde oss för att övernatta.

Tidigt nästa morgon, efter frukost, var vi på väg igen mot Obispo där vi läst oss till att det fanns ett helt makalöst hotell, Madonna Inn. Detta totalt överkitschiga hotellet var väl värt ett besök som nu dessutom var jul pyntat. Fullkomligt otrolig miljö där t.ex det fanns ett vackert vattenfall på herrtoaletten !!

Vi närmade oss nu ett mycket känt fotoobjekt, Bixby bridge, där vi stannade till för lite fotografering. Vägen fortsatte nu genom Gig Sur nationalpark och därefter ett stopp vid Hurst Castle.

Nästa övernattning gjordes i Pismo beach som på somrarna är ett klassiskt surfparadis.

Att på den kaliforniska landsbygden komma in i den lilla orten Solvang, dagen därpå, var som ett besök i en dansk by! Mycket märklig upplevelse men naturligtvis blev det fika och danskt wienerbröd efter en promenad i dyn.

Den tredje övernattningen hade vi förbokat i Santa Barbara. Där var det skönt att sträcka på benen och ta en promenad längs den enorma strandpromenaden med de höga palmerna. Det blev faktiskt ett dopp i hotellets pool också.

Från Santa Barbara tog vi sedan sikte på Malibu beach. Där var vi bara tvungna att gör ett stopp på den då helt öde kända stranden. När vi skulle parkera vid stranden var vi den enda bilen på hela parkeringsplatsen men killen vid bommen in skulle ändå ha 2 dollar (med ett litet leende).

Los Angeles

Innan vi var framme i LA gjorde vi ett stopp vid den kända piren i Santa Monica, den med ett tivoli längst ut på piren.

Nu återstod vägen från havet till vårt hotell, Magic Castle i Hollywood, en liten lätt tur på ca 4 mil. ”It never rains in southern California” hahaha…. Det regnade under hela vårt besök i LA men det var ändå ett mäktigt besök i denna enorma stad. Självklart gjordes en promenad på Walk of fame första kvällen och ett stopp utanför porten där den traditionella Oscarsgalan årligen hålls. Vår hyrbil fick verkligen bekänna färg när vi gjorde en långtur i de fashionabla gatorna i Beverly Hills, en sväng på Sunseth Boulevard och ett stopp för fönstershopping på kändisgatan Rodeo Drive. Vi tog även tunnelbanan för en heldag på Universal Studios som var en otroligt kul upplevelse. En minibuss tog oss runt det enorma området där många kända Hollywood filmer spelats in. Sista dagen innan det var dags att lämna tillbaka hyrbilen vid flygplatsen hittade vi upp till utsikt platsen för ”HOLLYWOOD” skylten och en tur till Venice beach som vid detta tillfälle var ganska öde.

En otrolig resa som vi sent ska glömma. Bilder finns här