Koh Samui/Koh Phangan/Bangkok

230127 I slutet på januari 2023 tar vi en långsemester till Thailand igen. Ca 3,5 veckor med fyra stopp. Först Koh Samui, Koh Phangan, åter till Koh Samui och sedan de fyra sista dagarna i Bangkok, är vår plan.

Koh Samui

230128 Då var vi äntligen framme. Resan med 4 stopp kändes oändlig och inte blev det mycket sömn heller i de trånga obekväma sätena på Ethan airline's flygplan. Lätt vimmelkantiga av trötthet anlände vi i allafall till vårt hotel i Bophut på Koh Samui's norr del. Upp med väskor på rummet och en snabb dusch sen ut i den mörka kvällen för lite mat och shopping. Mycket mer orkade vi inte denna kväll och sängen hägrade för en lång natts sömn.

230129 Det blev många långa timmar mellan lakanen och det behövdes. Mot frukostmatsalen och en sväng ner mot havet som endast låg ett stenkast från frukostmatsalen, precis bakom hotellets 4 olika pooler. Dock blåste det rejält denna morgon och var röd flagg så havet får nog vänta idag. Vädret kunde dessutom varit bättre. Tjocka regntunga moln täckte himlen och väderprogonsen veckan framåt såg inte heller ut att bjuda på så många soltimmar!!! Men såhär hade vi inte tänkt oss denna Thailandsemester. Nåja, vädret kan vi inte styra så det blir att göra det bästa av situationen på annat sätt. det var i allafall varmt, ca 27-29 gr så det kan vi ändå inte klaga på. Nu har vi hyrt en blå liten skoter och ska se oss omkring och hoppas att vädret blir bättre fram mot dagen. Vi började med att sikta in oss på Big Buddha Tempel. En stor, förgylld Buddhastaty från 1972 vid det färggranna tempelkomplexet Phra Yai. skönt att sträcka och röra på benen en stund runt tempelområdet. Upp på skotern igen och vidare till vad vi trodde skulle vara nästa Buddha staty men icke. Någonstans valde vi fel väg och hamnade så småningom vid Chaweng beach där vi ska tillbringa sista veckan här på ön och det var en storr bullrande by där i stort sett allting fanns. Vi valde att stanna till vid en lite strandremsa men icket något bad då det även här blåste rejält och gick höga vågor. Nu närmade det sig lunchtid och vi stannade till i en annan liten by och gled in på en lokal restaurang för en bit mat. Maten var sisådär men vi blev mätta iallafall och styrde sedan mot hotellet igen. Nu visade sig solen en aning och det var skönt med ett svalkande pooldopp och en kall Singha på den minimala balkongen på totalt ca 2 kvm. Ingen plats för vild dans här inte. Vi bestämde oss för att åka in till Fishemans Village och kika runt på marknaden där och kanske ta oss en bit mat. Inköp av liten väska för mobiltelefon och en Mango Mojjito samt myggspray blev den digra shoppingen. Detta är verkligen ett turiststråk och vi valde att istället vända mot hotellet för en betydligt lugnare miljö för vår middag. Grymt gott, som vanligt.

230130  Tunga grå regnmoln täckte även denna morgonen himlen. Suck, inte var det detta väder vi hoppats på när vi bestämde oss för Koh Samui i slutet på januari. Jaha då får det bli mer Buddha.

Vi styrde motWat Plai Laem,en buddhistisk tempelanläggning på Samuis nordöstra kust, som har en slående vit, 18-armad bild av Guanyin, barmhärtighetens och medkänslans gudinna.Nära det stora Buddha-templet, ett levande och aktivt tempel.Det är dit anhängare kommer dagligen för att hylla Guanyin och Buddha, som också avbildas i ett antal statyer och väggmålningar runt templet.Konstteknikerna som användes vid skapandet är flera hundra år gamla och baserade på uråldriga övertygelser.Templet är omgivet av en sjö som kryllar av fisk, vilket ger en känsla av lugn.Besökare som gör en donation till templet får en påse med mat för att mata fisken.En annan mycket iögonfallande staty är den av den feta, skrattande kinesiska Buddha.I kinesisk kultur representerar en fet Buddha rikedom och välstånd.Denna mycket imponerande staty är 30 meter hög och målad i uttrycksfulla färger som rött, vitt och guld. Efter denna kulturella rundvandring for vi vidare och stannade till på en liten restaurang vid vägen för dagens lunch. En stund vid poolen fick avsluta denna eftermiddag men det blåste rejält så något dopp blev det inte. Kvällens goda middag intog vi på ännu en av gatans många små inhemska restauranger. Nu håller vi tummarna för bättre väder imorgon.

30131 Solen skiner !!! Vi äter frukost ganska tidigt denna morgon och njuter av sol och värme och kostaterar att det inte blåser alls idag. Upp för att hämta ryggsäckarna på rummet och börjar promenera läns strandkanten nedanför hotellet. Det märks verkligen att det blåst rejält ett tag. Stranden är full av bråte som samlas in av hotellets personal i stora svarta sopsäckar. Vilket evighetsjobb! Efter några minuters promenad inser vi att det fortfarande är väldigt skräpigt i vattnet och det kommer att ta lång tid innan allt är borta. Vi vände tillbaka och hämtade våra ryggsäckar och satte kurs mot en lite undansymd strand på nord/östra toppen av ön. Väl där så hade solen gått i moln men vi fick oss iallafall ett par härliga havsbad i det ca 28 gr vattnet. Vi slog oss ner på varsin solstol ändå och stannade några timmar och avslutade förmiddagen med en lätt lunch på strandbaren innan återfärd till hotellet. Vi stannade till på en lokal resebyrå och köpte biljetter till färjan som ska ta oss till Koh Phangan på lördag. Nu var himlen gråsvart och något poolhäng blir det inte denna eftermiddag.

230201 Nu börjar det bli tjatigt men vi vaknar till en svag sol bakom molnen, Håkan har drabbats av en rejäl förkylning med hosta och rinnade näsa, annars är allt bra! De senaste dagarnas blåst har tyvärr skräpat ner många av de norra stränderna längs med stränderna. Vi sökte oss därför mot Choeng Mon stränderna och stannade till lite innan den lilla stranden vi var på igår. Nu var det livligt värre med massor av öppna restauranger, solstolar, barer och annan strandaktivitet. Solen behagade dessut lysa varm och skön och vi slog oss ner på varsin solstol. ÄNTLIGEN!! Som i väntat på detta väder! Det blev några sköna timmar med massor av sol och bad och dessutom en go oljemassage i skuggan under palmerna för Håkan. Vi återvände till hotellet efter en lätt salladslunch på vägen tillbaka och svalkade sedan av oss i poolen. Vilken härlig dag det blev trots den molniga morgonen. Vi tog skotern in till Fishermans Willage även denna kväll för att stosa runt och ev ta en drink eller två. På en av restaurangerna var det enhetspris på ett flertal rätter och dessutom Happy Hour på alla drinkar. Vi åt god Tahimat och sköljde ner maten med var sin drink..... ja men det är ju semester! Som avslutning stannadevi till vid en matvagn som gjorde bananpannkakor och även dessa slank ner utan större problem.

230202  Sista dagen med skotern, det var definitivt inte sol från klarblå himmel men det såg ändå ut som den skulle ta sig igenom molnen så småningom. Efter frukost packade vi ryggsäckarna och for iväg till stranden vi besökte igår. Håkan släppte av mig och vände åter mot gatan för ett besök hos en Barbershop. Det mesta i hårväg växer ju som ogräs i sol och värme och det var dags för en rakning av haka. Många bad blev det men solen lyste inte riktigt igenom molnen på hela dagen, tyvärr. Även denna dag gottade Håkan sig med en massage medan jag lyssnade på musik på solstolen. Åter mot hotellet samt tanka upp skotern och köpa lite mer vatten. Det hettade faktiskt rejält i skinnet trots att vi smörjt in oss ordentligt och att solen inte helt visats sig idag. Inget pooldopp denna eftermiddag alltså utan lång skön dusch på hotellrummet istället innan middagen.

230203 Vaknar vid 04.00 av att TV slås på! Det måste ha varit åskan som skulle härja rejält här i natt. Håkan sover så det var inte han som blivit sugen på en thailänds film mitt i natten :-) När jag gläntar på balkongdörren för att kolla vad det är som låter så fullkommligt vräker regnet ner ute. Hoppas det lugnat ner sig till morgonen, paraply och regnkappa ingår inte i vår packning inför denna resa. Vid 07.30 när vi vaknar igen så har regnet upphört men det är kollosalt fuktigt och varmt ute. Och grå, grå och grå himmel. Ingen tur någonstans idag för skotern ska lämnas tillbaka på förmiddagen och vädret inbjuder inte till en slappisstund vid poolen heller. Det får bli bakåtlutat på hotellrummet med dator och bok i skrivande stund iallafall. Ikväll ska vi slänga ner alla våra tillhörigheter i väskorna för att i morgon ta färjan till Koh Phangan.

230204 Frukost och nermed det sista i resväskan. Transporten till färjelägret skulle hämta oss 10.30 och när klockan började närma sig 11.00 började vi bli lite lätt oroliga eftersom tixin ännu inte kommit. Hmmm..... det börjar inte så bra det här. Ca. kvart över 11 kommer bilen äntligen och det bör av till färjan som ska ta oss till Koh Phangan. Först incheckning och sedan mot kön till båten och överfarten tog sedan Ca 45 min.

Bilder fins här.

Koh Phangan

Några regnstänk föll från ovan när vi vandrade från färjan mot Taxibilarna (öppna Tuktuk under tak med sittplats för 6-8 pers). Nu regnade det ganska rejält och våra väskor fick inte plats inuti bilen utan placerades på taken. Ingen bra lösning skulle det visa sig! Vi hann inte mer än svänga ut från färjelägret när helvetet bröt lös, dvs det fullkommligt vräkte ner regn och vi som satt ytterst på detta "flak" blev totalt gnomsura. Då ska vi inte tala om hur väskorna på taket mådde. Efter ca 20 minuter på detta flak var vi framme vid Loyfa Resort and Spa. Det fullkommligt rann från allt vi hade med och på oss och vi ville bara in på rummet för att kunna få en del av vår packning nåkolunda torrt. Men se överraskningarna denna dag var inte slut där. Tydligen var hotellet dubbelbokat på något sätt så vi får ett rum tills imorgon och får sedan byta rum. F-n va trött man bli ibland. Som den väluppfostrade svensk man är så kommer man sig, i det läget, inte för att säga att detta inte är ok utan sväljer omaket och går mot rummet. Vi slapp iallafall att släpa dit de genomsura väskorna, det fick nån i personalen göra. Någon dricks blev det inte.

230205 Vi vaknar till en strålande sol från klarbå himmel. Jaha är det så det ser ut. Ner till frukostmatsalen vid havskanten och sedan upp till rummet igen för att återigen packa väskorna. Vi ska ju få nytt rum en trappa upp idag och personalen får hjälpa oss upp med våra väskor och påsar med allehanda drycker och snacks under dagen. Jodå vi får taxin till färjelägret betald av hotellet som kompensation för strulet med rummet. Alltid något. Vi packar våra ryggsäckar och styr mot Mae Had beach på nordvästra ön. Visst hade de mulnat på lite men inte heläckande över himlen. Det blev en kanonfin dag med massor av bad och sol och vi kände oss nöjda med denna dag då vi återvände till hotellet och vårt "nya" hotellrum en trappa upp. Vi gjorde ett kort stopp för lunch och ett besök på en resebyrå och köpte färjebiljetter tillbaka till Koh Samui på fredag också. Gött då var det fixat. Eftersom räcket utanför rummet inte var speciellt anpassat för allt vi ville hänga fick min make"Macgyver Håkan" fixa till ett extra klädstreck med hjälp av en medhavd tvättlina, ett styck bagagerem och en bit järnrör. Så, då ser det ut som en liten bit zigenarläger utanför vårt hotellrum men mycket användbart. :-) Ikväll är det "Fullmoon party" på Haad Rin Nok stranden. Vi tänker inte åka dit. Vi valde istället att åka en bit utanför byn som vi bor i och äta middag på en fiskrestaurang där borden var placerade på stranden. Tämligen läckert såhär i början på februari när vi ser att det ligger ett tjockt snötäcke därhemma. Vi passade också på att lämnain lite tvätt i receptionen. Det blev tidig kväll eftersom jag drabats av solfrossa. Så går det när man är allt för solsugen.

230206 Idag blev det jungeltur, inte något vi direkt planerat utan planen var att ta oss till Bootle beach på nordöst sidan. Vad vi inte räknat med var att vägen dit bestod av serpentinvägar och resan tog gott och väl en och en halv timme. Sista biten kan man nog inte kalla väg. Det hade väl varit en grusväg för ett tag sedan men det kraftiga regnet härom dagen hade förvandlat "vägen" till diverse diken med decimeterdjupa fåror som gick åt alla håll och vägen var mer eller mindre helt okörbar. Bara att vända och ta serpentinvägarna tillbaka. Inte riktigt vad vi hade trott när vi lämnade hotellet i morse. Håkan, eller Kahan som mannen i receptionen döpt honom till, tog skotern och gjorde lite koll på mer närliggande stränder som vi ska försöka ta oss till de kommande dagarna. Hotellets pool precis vid havskanten fick bli dagens bad.

230207 Nä men se det blev inte riktigt som vi tänkt oss. När jag efter en natt med många toabesök insåg att det inte är riktigt som de ska i magen så tog Håkan en tur till frukostmatsalen och jag låg kvar i sängen. Väl tillbaka hade han rådfrågat mannen i receptionen som föreslog ett besök på närmaste "clinic" där dom pratade bra engelska. Iväg dit och hade förmånen att vara först så blev jag mycket snabbt mottagen och omhändertagen. Utrustad med droppflaskor och provtagningar tillbringade jag sedan i stort sett hela dagen liggande i ett behandlingsrum. Tydligen visade proverna att jag drabbats av en tarminfektion. Stackars Håkan som nu inte heller mådde speciellt bra åkte tillbaka till hotellet för några timmars sömn och kom sedan tillbaka och tog en tupplur till på soffan i "mitt" rum. Allt medan solen strålade från en klarblå himmel utanför, typiskt va. Det blev ingen middag för någon av oss denna kväll, av förklarliga skäl. Jag hade fått med mig en hel bärkasse med diverse olika piller och pulver och det var bara att sätta igång kuren så att detta helvete får ett slut. Redan vid 20.00 tiden gick vi och la oss och somnade ganska snart.

230208 Nu började jag definitivt att känna mig bättre och magen hade lugnat sig betydligt. Håkan däremot var den som tillbringat mycket tid i natt med samma dilemma som jag haft. Vi tog en mycket lätt frukost och dök sedan ner i mina medikamenter. Vi lyckades klura ut att en pillerkarta var antibiotika och en box med pulver var mot diarré. BINGO! Jag fotade dessa två och, eftersom man är i Thailand, drog vi iväg till närmaste apotek och jag visade mina bilder och bad att få köpa en av varje. Självklart gick det bra, bara att hoppas att det funkar för Håkan också. Vi ville verkligen få rummet städat och uppfräschat så vi tog en sväng ner till hotellets pooler och la oss på varsin solstol i skuggan under ett högt träd. Med närhet till toaletter!! Nu återstår att se hur våra magar beter sig resten av dagen. Ganska bra för min del men Håkan har fortfarande problem med sin mage och måste konstant ha närhet till toalett. Vi betämde oss dock för att vi måste få lite annat än medisin och pulverlösningar i oss så vi tog oss ner till byn och en restaurang som vi besökt tidigare. Den restaurangen gjorde ingen stor förjänst på oss dena kväll. Vi delade på 3 vårrullar och en huvudrätt samt varsin flaska sodavatten, känn på den lyxmiddagen. Allt slutade på ca 70 sek så utfattiga blev vi inte heller. Nu återstod endast att återvända till hotellrummet även om klockan inte ens slagit 21.00 men herregud vi är ju inte friska heller!! Ett avsnitt på en serie som vi föjler på datorn och sedan en stund med boken och därefter God natt.

230209 Håkan är förvånadsvärt pigg för att ha sprungit fram och tillbaka till toa ett antal ggr i natt, medan jag klarat mig väldigt bra. Morgonen började med ett rejält monsunregn som gjorde att vi tog paraply med oss ner till frukostmatsalen men regnet hann dra förbi när vi ätit klart. Det är nu faktiskt riktigt fint väder och vår sista dag på Koh Phangan, så vi bestämmer oss för att åka till en av de närmaste stränderna som vi varje morgon ser från frukostmatsalen tvärs över viken. Håkan kör dit och kollar först så att man kan köra ända fram till stranden, och det funkar. Snabbt intag av medicindoser, packning av badprylar och iväg. Det tar endast 5 minuter till stranden som är gudomligt vacker och glest med folk. Det blev en riktigt härlig sista dag här på ön, som vi tyvärr inte kunnat utforska så som vi velat men man kan inte styra allt här i världen. Och det kanske är tur det. Kvällens middag intar vi på hotellets restaurang som vi på morgonen nyttjar som frukostmatsal. Skotern återlämnad och nu måste vi packa.... igen. I morgon kl. 11.00 får vi skjuts till färjeterminalen som ska ta oss tillbaka till Koh Samui och en, förhoppningsvis, sista sol och bad vecka innan vår sista anhalt Bangkok väntar med utflykter och shopping.

Vi kan dock inte lämna denna ö utan att berätta om "Huset som GUD glömde" dvs i den byggnad där vårt hotellrum är beläget. Hotellkomplexet består av bara villor och lyxiga bungalows med egna pooler, havsutsit m.m OCH så denna byggnad där vi nu bott i 6 nätter. Byggnaden består av 10 rum i två plan. De två rum som vi haft "förmånen" att bo i har varit mer eller mindre lika usla. Ex. Inget varmvatten i handfatet. Inget duschdraperi eller duschkabin vilket gör att tar man en dusch (läs tanig vattenstråle) blöter man ner hela toaletten inkl korgen för använt toapapper. Dörren in till detta utrymme har antaligen slagit sig, någon gång på 80-talet kanske, vilket gör att den inte riktigt går att stänga utan att den låter som en vrålapa från djungeln, och man väcker minst sin rumskamrat om inte även sina grannar. Dessutom är inte ens halva toan kaklad utan består till lika delar av vanlig chict gråfärgad betong. Klinkerplattorna som inköptes vid bygget av detta hus räckte nog inte heller, då endast delar av golvet är lagt med klinkers. Resten av golvytan är även här av samma chica gråa betong. Inget av ovanstående kunde vi ana av beskrivningen då vi bokade detta hotell. Då hade vi givetvis gjort ett annat val. Nåväl vi håller tummarna för att nästa hotell på Chaweng beach på Koh Sami är betydligt bättre. Sämre är knappast möjligt.

230210 Efter frukost packade vi ner det sista i våra resväskor för kl. 11.00 skulle skjutsen till färjan gå. Det gjorde den också mycket riktigt, så for vi då iväg och var inte det minsta ledsna för att lämna detta hotell men besvikna för att vi inte hunnit se mer av ön. Nåväl, framme vid färjeterminalen visade det sig att vi skulle åka Speedboat över till Koh Samui. Jippi!! Det fanns inte så många platser i dessa båtar så den första båten kom vi inte med. Däremot stod vi först i kön när nästa båt kom. Full fart, och ca 15 min senare var vi tillbaka på Koh Samui igen.

Bilder finns här.

Koh Samui/Chaweng Beach

Vi tog taxi från färjeterminalen till hotellet och resan tog ca 1/2 timma. Från lugna Bophut till det väldigt enkla på Koh Phangan till..... "Fullt ös" orten Chaewng beach. Nu snackar vi verkligen kontraster. Men inget ska väl gå smidigt i detta land så, trots att vi meddelat ankomstid, var naturligtvis inte vårt rum riktigt klart när vi skulle checka in. Sakta släntrade vi ner mot havet och poolområdet och satte oss i matsalen för lite lätt att äta. Våra numera, hopskrumnade magsäckar, käver inte så mycket så det blev bananer i kokosmjölk och en tallrik friterade lökringar som dagens lunch. Nu fick vi vårt rum och nu snackar vi "RUM". Stort och luftigt med en rejäl balkong, breda sköna sängar, fräscht badrum och saftybox. Det enda, om man ska klaga lite, var utrymmet för att hänga och lägga våra kläder. Va sjutton är detta. Är thaliändrana endast ägare av ca 8 plagg var, totalt eller? Nej slutgnällt. Med lite list och god utvecklad organisationsförmåga lyckades vi ändå packa upp våra saker. Snabb uppfriskande dusch och sedan ut i den otroligt turistiska och bullrande gatumiljön en liten bit från hotellet. Planen var att strosa runt lite men det var kollosalt varmt så det blev en kort "stros" och sedan in på en restaurang för en middag. Därefter inköp av vatten m.m i 7/11 butiken tvärs över gatan och sedan upp på rummet igen. Lite mer gnäll :-) det är VÄLDIGT lyhört mellan rummen så man hör på gränsen nästan allt som grannen gör. Vi får stå ut med det bara. När vi fridfullt satt på balkongen med varsin "kall" upptäckte vi en annan sak. Vi tycket när vi satt hemma i soffan och bokade - Det är väl praktiskt att bo ganska nära flygplatsen när vi ska åka vidare på fredag. Hur nära vi verkligen bor visar sig när vi nästa känner att det fladdrar till i håret när planen lyfter och landar. Kanske lite väl nära...... men vi får stå ut med det också.

Tidig sänggång efter att vi kollat på ett avsnitt eller två av vår senaste serie och försöka igonrera alla kringljud. Lite svårt att sova när vi vant oss vid tystnaden på de två tidigare hotellen. Ja....... det kanske vi faktiskt saknar.

230211 Hyra moppe, boka någon typ av båtutfärd för någon av de närmaste dagarna, var morgonens plan efter frukost. Vi hittade en uthyrare som var lite besvärlig med att han ville ha en mkt väl tilltagen deposition men Håkan lyckades pruta ner till hälften och där någonstans fick vi ge oss för att slippa leta vidare. Jag hann med lite shopping!! :-) Med våra välutrustade ryggsäckar drog vi sedan söderut för att ta oss till Lamai Bech som skulle var fin. Efter ca 20 minuter lyckades vi hitta en avfart mot stranden som inte var försedd menNO ENTRYskylt. Tyvärr har det även här i Thailand, iallfall här på Koh Smui, blivit vanligare och vanligare att de stora fina resortanläggningarna lagt beslag på de finaste bitarna av stranden och därmed hindrar oss andra som inte bor på hotellet att vistas där. Vi svängde alltså av ner mot vattnet och parkerade skotern och gick ner mot stranden. En STOR besvikelse! Stranden var full av skräp såsom gamla skor, repstumtar, flaskor, bitar av linor och allt annat skit man kan tänka sig. Vi tog ett dopp, varsin Cola och åkte sedan ifrån denna strandsoptipp. På väg tillbaka "parkerade" jag på en restaurang med en Cola medan Håkan besökte en resebyrå som sålde båtutfärder och bokade in oss på en sådan i morgon. DET ska verkligen bli trevligt. Mot hotellet och poolen, där naturligtvis varenda solstol var belamrad med poolhandukar så vi fick hugga varsin någolunda bekväm vanlig stol där vi hängde våra prylar och tog oss ett svalkande dopp i poolen. Nu räcker det för denna förmiddag och en iskall Chang på balkongen fick bli vår gottestund för nu.

230212 Klockan 08.45 blev vi hämtade utanför hotellet och skjutsades till en liten ort på Koh Samui's södra sida, där vi äntrade en speedboat som skulle ta oss först ett snorkelstopp mitt ute på havet och sedan till "Pig Island" Ön hette egentligen Mad Sum Paradise men eftersom ön beboddes av ett gäng grisar i varierade storlekar, som gick helt fria på ön, så hade den fått sitt smeknamn Pig Island. Snorkelstoppet, där man hoppade i från båten, varade ung 45 min och därefter for vi vidare till ön där vi gick i land. En härlig kritvit sandbanksö. Det blev mycket sol och bad och, naturligtvis en stund hos svinen som sakta lunkade runt bland bord och solstolar och även strosade ner till vattenbrynet. Vi serverades lunch och kunde avnjuta denna under träden på stranden. Mycket lugn och skön dag med massor av foton. Framåt eftermiddagen var vi, nöjda och belåtna, tillbaka på hotellet igen. Ikväll blev det Indisk mat, sådär bra enligt min åsikt. Ett glas kallt Savignon Blanc på balkongen fick sedan avsluta denna dag.

230213 Sol och bad på Crystal bay, en fantastisk strand en bit söderut från vårt hotell. Ett besök på ett närliggande SPA för lite footscrub och pedikyr på eftermiddaen gjorde gott för mina torra fötter. Kvällen avslutades med en god, icke stark, middag och några smakrika drinkar på en närliggande bar. Där var Happy Hour dygnet runt såvi betalade inte mer än ca 31 SEK per drink. Helt ok!

230214 Besök på samma strand som igår men lite längre norrut, där det fick bli handuk i sanden. Inget bra sätt att ligga och sola på vet jag nu. Några timmar med sol o bad och en skön mssage på stranden för Håkan. Ännu en dag här på Koh Samui.

230215 Lite mosigt i magen, igen för Håkans del. Vi bestämmer oss ändå för att besöka stranden där vi var i förrgår och for iväg. Lite molnigare idag konstaterar vi. Vi fick oss ändå några härliga soliga timmar och massor med bad innan vädret svek oss. Det började ösregna och det var bara att samla ihop våra prylar, in under en parasoll på kaffeterian i närheten och beställa lite lunch. När maten var uppäten så hade regnet upphört och vi passade på att åka tillbaka till hotellet igen. Slapp eftermiddag, middag på byn och sen åter till hotellet där det blev en relativt tidig kväll. Alltså man är ingen festprisse som kör barrunda på kvällarna längre, det är bara att konstatera.

230216 Regnet fullkomligt vräker ner på utsidan och det är dags att nyttja paraplyerna på rummet för att ta oss till frukostmatsalen. Sista dagen på denna ö och regnet verkar hålla i sig under dagen så det får väl bli lite slappistillvaro, planering för Bangkokbesöket och packning idag då. Nja lite nytta får man ha av en regndag. Kipp och färgning av håret till exempel. Gött att slippa fixa själv när man kommer hem ochtill ett fantastiskt bra pris. Nu är det färdigpackat och vi går ut för en sista middag här på ön och sedan tidig kväll då kl. ringer 06.15 i morgon bitti.

230217 Frukost och sedan en taxi till flygplatsen. Vi är där i god tid och får förfrågan, när vi chekar in, om vi vill ta en tidigare flight till Bangkok? Tja... varför inte. Vi landar därför i Bagkok redan strax före

10.00 på förmiddagen.

Bangkok

Denna gigantiskt stora bullrande och smått kaotiska stad. När vi hämtat ut våra väskor tog vi Skytrain in till city och därefter en ...... Tuktuk mot vårt hotell. Spännande upplevelse genom en stor del av den totalt vilda tafiken i denna jättestad. Långt om länge så anlände vi iallafall till hotellet som definitivt inte låg i centrum, som vi trott. Det kändes som om vi hamnat mitt i Backpackermekkat. Inga höga flådiga hotell och stora köpcentra så långt ögat når. Hotellet visar sig ändå vara ganska fräckt inrett och trevligt och hade dessutom en liten pool där det var filmvisning på kvällarna. Lite udda ändå. När vi checkat in och fått packa upp lite så gick vi ner till receptionen och fick där rådet att skaffa en "taxiapp" GRAB. Billigare än vanlig taxi och mycket lik UBER. Ok, vi beställde en taxi via appen och åkte in mot centrum i den fruktansvärda fredagseftermiddags trafiken. Lite rundvandring på Platinum, en de stora galleriorna i centrala staden. Där fanns ALLT man kan tänka dig från skosnören till sängar i kollosalformat. Idag blev det bara lite av "kika runt och kolla priser" inför att de närmaste dagarnas shopping. Nu var vi törstiga!!! Vi tog oss till Red Sky bar i en av de höga skyskraporna vid köpcentral CentraWorld. Vi tog hissen upp till 55:e våningen med svindlande utsikt över Bangkok. Tyvärr var det mycket moln och dimma denna kväll så utsikten var inte den bästa. Men en kall öl på denna höjd satt inte fel. Nu var rygg och ben tämligen trötta så vi valde att åka tillbaka mot "förorten"där vi bodde och glida in på en av de närliggande restaurangerna runt hotellet och fick oss en god bit mat och sedan en Mojjito var som avslutning på denna dag.

230218 Ja vad ska man göra i Bangkok? Hop on Hop off bussarna har inte gjort några turer sedan pandemin. Floating market är en utfärd på ca 6 timmar. Ja men naturligtvis så måste man SHOPPA !!! Vi bestämde oss för MBK Shoppingcenter där vi var för 15 år sedan. Ringde en GRAB som tog sin tid på sig för att hämta upp oss på hotellet men så småningom släppte av oss utanför denna gigantiska galleria. Det blev en hel del shoppat både till oss själva och från listan jag fick medskickad hemifrån. Mycket prutande blev det, men det hör ju till. Vid lunchtid gled vi in på...... Burger King för att få oss en lunchburgare, den satt som en smäck. Nej nu får det nog räcka för idag så vi haffade en Taxi utanför gallerian och for tillbaka mot hotellet. Mannen som körde visade sig vara väldigt synsvag och läste hotellnamnet på vårt medhavda visitkort på ca 5 cm från ögonen. Hoppas verkligen synen var bättre på långt håll. Jodå det funkade bra. Taxischuffören gjorde även sitt bästa för att få köra oss till Floating market dagen därpå. Han tjatade och tjatade men vi ville inte binda upp oss på en halvdag så vi sa att vi ringer honom ikväll OM vi vill ha denna utflykt. Vi bestämde oss för att INTE ta utfärden. Väl tillbaka på hotellet satt det fint med ett svalkande dopp i poolen och en "kall". Något vi däremot ville uppleva var China town som skulle vara bäst under kvällstid. Åter dags att beställa GRAB som tog oss till dessa kvarter. Oj, oj, oj vilket myller av massor av människor, massor av små matvagnar som sålde diverse mat och ICKE MAT att förtära. Med ICKE MAT menar jag friterade skorpinjoner, larver, och annat som man vanligen undviker eller stampar ihjäl på marken. Kollosal värme och enorma mängder avgaser kring huvudgatan gjorde att vi valde att istället åka tillbaka till hotellområdet för kvällens middag.

230220 Det blir nog shopping idag också. Det var ju några saker som vi skulle shoppat igår men blev lite osäkra på. Idag är vi mer säkra på vad vi vill köpa mer av. Och shoppat blev det.... idag igen. Så nu känner vi oss färdiga med shoppingen. Vi valde istället lite kultur... Först en Tuktuk till Golden Buddha en bit från alla köpcentra. Den enorma Buddhafigurenär gjord iSukhothai-dynastinsstilpå 1200-1300 talen. Den flyttades till sin nya plats den 25 maj 1955 det finns en mängd olika berättelser om exakt vad som hände sedan, men det är tydligt att under det sista försöket att lyfta statyn från sin piedestal, gick repen sönder och statyn föll hårt på marken.I det ögonblicket flisades en del av gipsbeläggningen av, vilket gjorde att guldytan under syntes. Arbetet stoppades omedelbart för att en utvärdering skulle kunna göras. Statyn är 3 meter (9,8 fot) hög och väger 5,5 ton. Efter en kort rundvandring i området runt denna Buddha valde vi att åka vidare till Wat Pho området eller den liggande Buddhas tempel, dess officiella namn är Wat Phra men mer allmänt kända namnet, Wat Pho, är en sammandragning av dess äldre namn, Wat Photaram. Templet är först på listan över sex tempel i Thailand som klassas med högsta betyg av de förstklassiga kungliga templen.Det är förknippat medkungRama Isom byggde om tempelkomplexet på en tidigare tempelplats. Det blev hans huvudtempel och där finns en del av hans aska.Templet utökades senare och renoverades avRama III. Tempelkomplexet rymmer den största samlingen avBuddhabilderi Thailand, inklusive den 46 m långaliggande Buddha. Templet anses vara det tidigaste centret för offentlig utbildning i Thailand, och marmor illustrationerna och inskriptionerna som placerats i templet för offentliga instruktioner har erkänts avUNESCOtillminne av världens program. Den inrymmer en skola för thailändsk medicin, och är också känd som födelseplatsen för traditionellthailändsk massagesom fortfarande lärs ut och utövas i templet. Nu var vi trötta i den 34 gr värmen och vi beslutade att åka tillbaka till hotellet med alla våra påsar och grejor som vi handlat. Nu hägrade poolen och vi slängde bara in alla inköpta grejer på rummet, bytte om till badkläder och fick oss en dryg timma i solen vid poolen. Jaha.... då får vi se om vi får plats med alla inköpen i våra resväskor? Tur det finns möjlighet att expandera väskorna. En sista tur ut i den varma sköna Tahailandskvällen för en sista middag. I morgon måste vi checka ut före lunch, tillbringa några timmar vid poolen (om vädret tillåter) och sedan till flygplatsen för hemfärd efter dryga 3,5 vecka i detta underbara land.

Bilder finns här.

Sammanfattning:Thailand är alltid Thailand! Gillar man den thailändska maten och vackra stränder och det vänliga alltid leende folket. Då ska man åka till Thailand. Visst är resan från Sverige lång så har man möjlighet, så stanna liiite längre. Shoppngen är hur bra som helst och vänj dig vid att alltid pruta. Visst, det är kopior men av bra kvallité.

Cape Panwa Phuket/Thailand

220109  300 dokument (ja det kändes som så många), tester och Thaipass är nu klara och vi lämnade ett PCR test igår som visade negativt. Det är väl enda gången man är positiv till något negativt 😀 så nu är det bara att packa och åka, hurra!

Flyget skulle gå 22.40 men blev en dryg timma försenad men det fanns något otroligt positivt och det var att detta plan som var avsett för ca 400 passagerare endast fylldes till knappt  20%. Vi hade mao hur mycket plats som helst och kunde bre ut oss lyxigt värre.  Det var ju dessutom väldigt mycket lättare att hålla avstånd. Flygresan gick förhållandevis snabbt eftersom vi kunde bre ut oss ordentligt över 3 säten var och få någolunda sömn.

220110  Framme i Phuket..... nu var det dags att hala fram den tjocka luntan med dokument som skulle visas på divese ställen i ankomst terminalen. Förvånansvärt välorganiserat och snabbt tog vi oss igenom alla moment och det sista som återstod var att åter igen ta ett PCR test. Även detta gick smidigt och vi släntrade sedan ut till minibussen från hotellet som väntade på oss utanför terminalen och skulle ta oss till Kantary Bay hotel. Vi var de enda 2 passagerarna så när alla väskor var på plats så bar det av söderut på denna ö. Här var nu klockan strax efter 18.00 och vi fick vårt rum där vi var tvungen att stanna tills svaret kom från PCR testet från flygplatsen här i Thailand. Karantän på rummet med uppackning, lätt sippande på några stora kalla Singha öl var ingen större ansträngning och prick 5 timmar efter testet på flygplatsen fick vi våra negativa svar som var varmt välkomna. I morgon ska vi börja utforska denna sydliga del av Phuket.

220111 En något orolig natt med rejält med Jetlag i kroppen var till ända och vi var nu nyfikna på den rejäla frukosten som vi skulle avnjuta på systerhotellet dit en schuttlebus körde oss på morgonen. Denna buss åker mellan vårt hotel och systerhotellet Cape Panwa hotel var tionde minut och vi får nyttja alla fasiliteter även på detta lyxiga hotellet. Efter en riktigt superb frukost tog vi en runda i omgivningarna och ner på stranden som visade sig vara riktigt fin. Denna den första dagen blev för övrigt en lugn dag med lite koll i omgivningarna även runt vårt hotell och sedan lite shopping av diverse "gott till rummet" (kylen) rummet var  förresten en enrums swit med vardagsrumsdel, kök och en rejäl sovplats där man ser ut över vajande palmer och ett turkost hav när man slår upp dom blå på morgonen. Underbart! I morgon blir det, vår vana trogen, att hyra skoter och utforska ön på vårt vis. Kvällen avslutade vi med riktigt god Thaimat på en av de små restaurangerna i denna lilla by som vi bor i.

220112  Klarblå himmel och strålande sol möter oss när vi drar från gardinen på morgonen. Sååå härligt, speciellt när vi hör att det väntas snökaos hemma i Svedala. Frukosten blir en repris från gårdagen och sedan tillbaka till vårt hotell för lite information av den lokala TUI guiden Nokki som så gärna ville sälja utfärder till oss, men vi vänligen men bestämt sa att vi inte kunde boka något just nu eftersom vi inte planerat vår semester i detalj. Va sjutton, vi ska ju ut med skotern på egna äventyr men det kunde vi inte direkt säja till henne. Skotern hämtad och nu var det dags att ge sig iväg, på två hjul i Thailand igen, tjohooo! Det blev en rejäl runda runt hela södra delen av ön, vägskyltarna lyste med sin frånvaro kan man lätt säja så det blev några omvägar. Nåväl, när vi hittat fram till Nai Harn beach på sydvästra sidan gjorde vi ett stopp för ett underbart dopp i det 28 gr vattnet och sedan en liten lätt lunch på en närliggande strandrestaurang. Därefter vidare upp längs västsidan med ett kort stopp på Kata Noi och vidare förbi Karon Beach innan vi styrde kosan tillbaka till Cape Panwa och vårt hotell. Där gick en hel dag men vad gör väl det när man är på semester 😎

220113 Tvärs över ön i vänstertrafik, känn på den! Så kan man väl beskriva dagens utflykt. Vi tog sikte på Bang Tao beach som ligger på Phukets nordvästra sida och ca 3,5 mil att köra från hotellet. Solen var även idag snäll och sken från en molnfri himmel så det blev en rejäl insmörjning innan vi stack iväg på den lille vite kämpen som vi hyrt. Den karta vi fått var inte till någon större nytta utan det var Google Maps som funkade bäst. De gäller att försöka hålla sig till de större vägarna och ta sikte på några riktmärken i omgivningen för att i eftermiddag ta sig tillbaka igen. De thailändska vägskyltarna var inte alltid helt pålitliga då texten stundom endast bestod av thailändska bokstäver som ju inte är läsbara för oss. I de större byarna var trafiken stundtals mycket häftig med bilar och skotrar som bytte fil och körde kors och tvärs mellan filerna så det gäller att vara mycket uppmärksam. Det är dock en fröjd att lite smått kika runt lite på fordonen omkring sig som gav upphov till ett och annat leende. Skeva bakhjul, totalt överlastade sidovagnar och vissa hade tagit hunden med fram på skotern. Denne vovve gjorde ett och annat skällande mot medtrafikanterna vilket fick mig att rycka till ordentligt ett par gånger. Vilken cirkus! Efter en dryg timma var vi framme vid målet och jisses vilken strand.... Väldigt lite folk och ett torkosskimrande kristallklart vatten med en behaglig badtemperatur på ca 28-30 grader. Det blev till att slå sig ner på en solstol under parasollet och till en början bara njuta av den fantastiska miljön. Dagen förflöt med massor av bad, sol, massage och en härlig salladslunch innan vi vände åter söderut mot hotellet. Det var nu sen eftermiddag när vi var tillbaka och det var skönt att traska upp till takpoolen och skölja av sig vägdamm och salt i den fina poolen, där vi nu var helt själva. Middagen avnjöts på en liten restaurang precis nedanför hotellet och sen en god drink på närmaste bar innan det var dags att glida upp på rummet och njuta av den sköna kvällsvärmen med utsikt över havet på balkongen, med nåt gott svalt i glasen.

220114  Läser man slarvigt så blir det inte bra. Jag var helt övertygad om att vi idag fredag skulle ta vårt sista PCR test, men se det var fel. Vi väntade vid receptionen och när klockan började närma sig 11.00 gick Håkan fram till disken och frågade personalen var taxin, som var beställd för detta ändamål, skulle stanna. Efter lite ringande m.m så konstaterar hon - Det är i morgon som testet och taxin är bokad! Usch va tradigt, där har vi vikt hela förmiddagen för detta test, som nu alltså ska göras imorgon! Jaja, vi bestämde oss för att ta en tur med skotern i närområdet för att hitta någon liten strand att tillbringa några timmar på. Detta visade sig inte vara så lätt då det blåste rejält på denna sidan ön och vi fick ge upp och åka över till systerhotellets strand och få oss några timar på en bekväm solstol. Bada blev det inget eftersom bottnen vid denna strand visade sig vara stenig nu på eftermiddagen och vågorna gick även här väldigt höga. Då återstår hotellets stora fina pool där vi iallafall fick oss ett dopp. Nu kurrade det i magen och vi bestämde oss för att ta en sallad i hotellets matsal. Menyn visade på ett rejält utbud av olika typer av sallad. Vad jag dock missade vara att det var "Spicy salad". Ja men så farligt kan det väl inte vara och jag bad servitören att det inte skulle vara chili i mangosalladen som jag beställde. DET VAR MYCKET CHILI I MANGOSALLADEN !!  Jisses..... efter ett par tuggor kändes det som om läpparna fått sig en megados av Botox och det brann dessutom inne i munnen så jag började desperat leta efter brandsläckaren, bara för säkerhets skull. Det gick helt enkelt inte att äta. Vi bytte sallad med varandra men även Håkans sallad var i starkaste laget för mig. Det fick bli Degistivekex med Räkost på vårt hotell senare, tack och lov medtagna hemifrån för säkerhets skull. Kvällens middag fick avnjutas på den restaurang vi besökte första kvällen och där var maten jättegod och lagom stark 😋 Som efterrätt gottade vi till oss med varsin fint dekorerad drink till underhållningen av ett par trubadurer som spelade 70-tals musik. I morgon blir det PCR TEST!!

220115  Idag är det dag 6 här på ön och vi har det sista PCR testet inbokat kl. 11.30. Bara att hålla tummarna för att vi inte åkt på nån liten virusdj..el som ger ett positivt besked. Idag stod den bokade taxin och väntade på oss i god tid och körde oss till ett Shopping Mall i utkanten av Phuket town där vi hade testet inbokat. Även här var allt väldigt välorgansiserat och det tog oss bara ca en halvtimma innan allt var klart och vi tog taxin tillbaka till hotellet igen. Besked inom 24 timmar. Idag skulle vi iallafall ta oss till Kata Noi stranden hade vi bestämt, och nu börjar vi så smått faktiskt hitta på denna ö. Drygt 45 minuter tog turen och sedan blev det några härliga timmar i solen och det varma sköna havsvattnet. Besked kom på kvällen och även detta test var negativt!

220116  Målet för dagen var Kata beach och vi satte fart direkt efter en bastant frukost. Nu hittade vi riktigt bra och det tog inte mer än 40 minuter var väg. Även denna strand visade sig från den bästa sidan och vi njöt i fulla drag under några timmar. Efter en god lunch i Karon, där vi bodde för 13 år sedan, bar det av tillbaka igen för ikväll ska vi på Night Market i Phuket Town. Vi fångade en taxi en bit från hotellet och efter lite prutande så bar det av mot stan. Night market visade sig ligga i utkanten av stan och det var massor sv skotrar och taxibilar utanför porten. Det var ohyggligt varmt mellan stånden men inte farlig trängsel. Vi hade några påsar med oss när vi kände att vi handlat färdigt. Nu var planen att leta upp en restaurang utanför marknadsområdet men se det var inte så lätt. Vi gick gata upp och gata ner men inte en hyfsad restaurang så långt ögat såg. Man ska tydligen äta inom marknadsområdet men det tilltalade inte oss. Långt om länge hittade vi en liten "inhemsk restaurang" men det visade sig vara ett rejält bottennapp. Redan när vi skulle beställa dryck fanns varket öl, sodavatten, eller annat kolsyrat så vi gav upp och tog en taxi tillbaka till hotellområdet och gled in på en restaurang "på byn". Fantastisk mat och dom hade också stora kalla öl. Middagen var räddad 😉