Madrid, Spanien

270922  Som avslutning på vår resa till Torrevieja under nästan 4 veckor i september, där vi hyrt en lägenhet, är vi nu i Spaniens huvudstad Madrid.

Vi reste från Alicante med flyg och landade i Madrid vid lunchtid. Vi hade läst oss till att man enkelt kunde ta sig från flygplatsen och in till Madrids centrum med tåg. Ok,vi letade oss fram till tågstationen och köpte biljett, fel sorts biljett naturligtvis som var svindyr, men det blir så ibland som turist, så klev vi på tåget och for iväg.  När vi gått av mitt i centrum och likt barn på Julafton tittat oss omkring när vi kom upp mitt i centrum så inser vi snabbt. -Vi får ta en taxi därifrån till hotellet. Att gå var absolut inte att tänka på. Vårt hotell låg i centrum i den äldre delen av Madrid på en liten smal gata som kantades av barer och små Tapasställen. Med bara några minuters promenad till Puerta del Sol, en central utgångspunkt mitt i staden. Efter lätt uppackning av endast medhavd ryggsäck promenerade vi ut i eftermiddagssolen. Vi hittade ganska enkelt fram till både Plaza Mayor, ett stort torg med massor av restauranger, barer och kafeterior. Vidare var ett besök på den berömda Mercado san Miguel nästa givna mål. Inne i "saluhallen" vimlade det av diverse tapasbarer, drinkstånd, fantastiska bakverk och allt annan typiskt spanskt man kan tänka sig. Mycket väl värt ett besök. Dock stannade vi inte för att smaka utan gled vidare ut i Madrids vimmel och tog sikte på ett Stabucks där vi besällde var sin kaffe och slog oss ner för att vila rygg och ben ett tag. På denna typ av kafé som ju finns i hela världen så anger man sitt namn när man beställer och här fick Håkan ytterligare ett nytt namn, Jakan 😀 Detta fenomen har vi varit med om tidigare då han fått heta diverse olika namn som alltid gett upphov till ett antal  goda skratt. Nu var det dags att återvända till hotellet och planera kvällens middag. Middag och middag förresten, vi skulle äta Tapas..... Är man i Spanien så är det, för oss iallafall, självklart att äta tapas. Maten smakade gudomligt och så även det goda röda vin som vi drack till. Nöjda och belåtna släntrade vi sedan tillbaka till hotellet och tog en tidig kväll.

280922  Idag blir det sightseeing. Biljetter inköptes till HoppOn HoppOff buss och vi började med "Madrid modern" rundan som varade ca 1,5 timma. Lite kyligt att sitta på ovanvåningen av bussen såhär på förmiddagen då solen skymdes bakom lätta moln och det gjorde att vi hoppade av i närheten av hotellet och hämtade våra jackor. Snabbt upp på nästa runda "Madrid historic" och nu har vi nog sett det mesta av de olika delarna av Madrid. Vackra gamla byggnader och monument, diverse museeum, shoppinggator m.m. Då var det dags för lite shopping och sedan lunch..... självklart lite mer Tapas.... Åter till hotellet för vila av ben och rygg och kvällsplanering. Nu var det verkligen dags att leta oss fram till en takbar. Denna "tradition" brukar vi ha när vi är på storstadssemester. Jodå... vi hittade en takbar på Dear hotel Madrids 14:e våning med hisnande utsikt över hela staden. Vi beställde en lokal drink med namn efter baren och ett glas Cava. Solen sken nu från en klarblå himmel och det kändes fint, om än lite blåsigt, att sitta ute såhär i slutet på september. Det goda i glasen slank ner med hög hastighet och vi drog vidare till ett av Madrids varuhus El Corte Engles som också skulle ha en takbar. Efter 8 rulltrappor upp så hittade baren och även här slank innehållet i var sitt glas ner och nu var vi redo för...... Tapas!!! Vilken fantasi vi hade av middag, eller hur? På Plaza Santa Ana fick vi bord och beställde in diverse godsaker att äta och varsitt glas kallt vitt vin därtill. Mätta och en liten, liten aning lulliga släntrade vi mot hotellet och gled faktiskt in på en bar för ett sista glas denna kväll. Det var inga som helst problem att somna sedan kan jag berätta.

290922  Torsdag och det är tämligen mulet och bara ca 13-15 grader ute denna morgon. Efter frukost slappade vi på hotellrummet och funderade på vad vi skulle hitta på denna dag. Det slutade med att vi bestämde oss för att besöka Chokoladeria San Gines. Det sägs att det enda rätta sättet att avsluta en natt i Madrid är med en ”Churros” med choklad. Stadens mest kända chokladbar. Chokladbaren har öppet dygnet runt och har serverat varm choklad med churros sedan 1894. Vi beställde Capuccino och en stor varm kopp med smält choklad och en rejäl tallrik churros. Gudomligt gott och vi blev proppmätta. Det kändes som om regnet hängde i luften och vi bestämde oss för att sakta vandra tillbaka till hotellet för att packa lite och fundera på vilken Tapasrestaurang som skulle förgyllas med besök av oss ikväll. Eftersom det regnade ute blev det en av de närmaste restaurangerna och sedan tog vi tidig kväll eftersom väckningen i morgon stod på 04.40

Madrid är en mycket vacker och trevlig storstad som vi varmt rekommenderar men besök den helst på vår eller höst då temperaturen är turistvänlig.