Cook öarna/Singapore

181219 Drömresan till Cook-öarna närmar sig, endast timmar återstår innan det är dags att ge sig iväg till Landvetter och den låååååånga resan till 1:a ön, Rarotonga på Cook öarna. Vi ska flyga via Frankfurt till Singapore, där vi gör en kort övernattning, flyger sedan tidigt morgonen efter via Sydney till Rarotonga och beräknas landa tidigt på fredag morgon den 21/12. Eftersom vi passerar datumgränsen österut så kommer det att bli lite knepigt med både tidsomställning och datum.... men vad gör det när nu denna sååå efterlängtade resa äntligen blir av.

Den 12 timmar långa resan mellan Frankfurt och Singapore var över och vi tog en taxi till hotellet där vi skulle övernatta, Nu var det gott och varmt ute, ca 25 grader, och det var skönt att byta ut jeansen och den långärmade tröjan mot en tunn sommarklänning. Vi tog en kort promenad i närområdet för att sträcka på de flygtunga benen och få sig en kall öl och en god middag. Vi fastnade för en restaurang där det såg ut att sitta många inhemska och det brukar vara ett gott tecken. I de höga träden utanför restaurangen var det ett fasligt liv och det visade sig vara en stor flock kakaduor..... exotiskt. Maten var god och den efterföljande ölen om än ännu godare. Eftersom vi skulle upp igen 04.30 så var det sedan dags att återvända till hotellet och få några timmars sömn i en god hotellsäng istället för en trång flygplansstol som var gårdagens ”säng”.

Nu väntade 7,5 timma till Sydney och sedan ytterligare 6 timmar mellan Sydney och Rarotonga. Vi hade när vi landade fått en tidsomställning på 12 timmar, passerat datumgränsen och kl. Var 06,00 på morgonen när vi landade på vårt resmål.

Rarotonga

181221 När vi passerat säkerhetskontrollen och fått våra väskor möttes vi utanför av den förbeställda taxischufför som först försåg oss med var sin blomsterkrans...... åhhhh vad vi kände oss välkomna på denna soliga fina ö som varit mitt drömresemål i så många år. Den vänliga hotellpersonalen på hotell Castaway Resort, hade fixat så att vi fick vår bungalow när vi kom fram trots att incheckning egentligen inte var förrän sent på eftermiddagen och klockan var nu endast 08.30. Snabbt packade vi upp våra väskor och gick sedan den 50 meter långa stigen ner till frukostmatsalen som låg precis vid strandkanten. Vohaooooo..... den vita sanden, den värmande solen mot en blå himmel och det blåturkos skimrande vattnet såg vekligen inbjudande ut, vilken vy att njuta av vid frukostbordet. En av de första kommentarerna när vi  landat på denna ö var att ”här kommer vi nog inte att höra mycket svenska”  Hahaha... tillbaka till vr altan slog vi oss ner och tog oss lite kallt att dricka när en ung man som varit ute och joggat går förbi. ”Hello” säjer man artig och sedan fortsatte att prata svenska när mannen tvärnitar och backar tillbaka mot oss. – Jag tyckte väl att jag kände igen svenska, säjer han. Jaha..... så var det med det, det var alltså inte bara vi som kommit ända hit från den kalla nord.  Vår vana trogen så måste vi ju få en chans att utforska ön på egen hand och maken promenerade iväg och hyrde oss en blå fin skooter. Ner med badgrejor i ryggsäcken och iväg ut på den väg som skulle ta oss ut på vägen runt ön som endast var 3,2 mil lång. Lugn och fin trafik och mellan palmerna glittrade det vackra blå havet och de vita långa vackra stränderna. Vi var ju bara tvugna att stanna till och ta ett dopp i den 27-28 gr varma havet och det kändes helt otroligt skönt. Örunturen avslutades med ett stopp vid en Supermarket inne i öns huvudstad Avarua och sedan tillbaka till hotellet för att fixa oss en lätt lunch i vår lilla bungalow. Ett skönt bad vid ”vår hotellstrand” och ett dopp i poolen precis utanför vår dörr och sedan lite välbehövlig vila för mig, medan maken åkte iväg och beställde en dyktur nästkommande onsdag. Kvällens middag intogs på en närliggande italiensk restaurang och sist men inte minst en mycket god drink i baren nere vid havet vid vårt hotell. Endast ett stenkast från vattnet och med tårna nerstuckna i den svala vita sanden intogs den gudomligt goda drinken till musiken av en lokal musiker som spelade i den ljuva decemberkvällen här på Rarotonga. Livet kunde inte vara mycket bättre.

Bilder finns här

181222  Idag är det lördag och det är marknad inne i Avarua. Efter frukost styr vi kosan med vår hyrda skooter mot stan och tar en runda på marknaden och shoppar lite. Sarong, linne, hatt och den traditionella kylskåpsmagneten inhandlas. Vi tog även en sväng in på ett lokalt ölbryggeri strax utanför stan. Detta lokala bryggeri tillverkar 5000 liter öl/vecka. Ingen buteljering sker på detta bryggeri utan all öl säljs via återvinningskannor i olika storlekar som man kommer in och fyller upp. Mycket klokt miljötänk. Eftersom det var lördag så var det ingen rundvandring i bryggeriet men vi fick var sin provsmakning av deras goda öl. Åter till hotellet för att smörja in sig, även om det inte är direkt strålande sol, och sedan iväg för att leta upp vattenfallet som ska vara sevärt. Riktigt så långt kom vi tyvärr inte eftersom ett vägarbete satte stopp för vårt besök vid fallet. Det vara bara att vända och styra kosan mot närmaste strand för ett ljuvligt dopp i det turkosfärgade vattnet. Det började närma sig eftermiddagen nu och vi återvände till hotellet igen för att ta en drink under ”happy hour” nere vid stranden. Middagen denna afton intogs även den på hotellet där det denna kväll var ”curry afton” dvs indisk mat. Jättegott konstaterade vi när vi ätit upp våra portioner. Kvällen avslutas sedan med en kvällsdrink innan det var dags att avsluta denna dag.

181223  Vi väcktes av våldsamma skyfall utanför fönstret, och då menar jag verkligen SKYFALL !! Det rann floder på gången som leder från vår bungalow ner mot havet,  och restaurangen och vårt altangolv likade en mindre insjö av allt regn som blåst in. Bara att ta det lite lugnt och läsa och skriva lite i avvaktan på att regnet skulle upphöra. Efter frukosten insåg vi att det ju söndag och mässan i kyrkan skulle vara en verklig upplevelse så vi tog den lille blå kämpen och for till närmaste kyrka för att få uppleva detta. Strax före 10.00 gled vi in i den nästan fullsatta kyrkan och beskådade alla damer som denna morgon klätt upp sig till tänderna och prytt sina huvud i de mest spektakulära kreationer till hattar. Musiken drog igång och damerna på raden bakom oss höjde sina röster i psalmen och röstvolymen dånade verkligen näst till den milda grad så att det nästan slog lock för öronen. Vi stannade inte de 1,5 timma som mässan varade utan gled fint ut efter ca en halv timma då vi tyckte att det räckte. Molnen låg grå och tunga på himlen men vi packade ändå badgrejor och drog iväg ut på vägarna för att få oss ett dopp eller två i havet. En och annan regnskur föll under dagen och solen lyste med sin frånvaro kan man säja, jaja inget man kan göra något åt. Vi återvände efter några timmar till hotellet och kikade på en film på hotellrummet istället. Regnet fortsatte att falla under stor del av kvällen också så det var verkligen inte läge att åka ut och leta restaurang utan det blev middag på hotellet ikväll också. Kvällen avslutades med den obligatoriska julfotograferingen med tomteluva, pepparkakor, skumtomtepåse mm som sedan lades in med en hälsning hem på facebook. När vi sedan avnjöt ett glas kallt vitt vin på altanen så fick vi idag också besök av en av alla de sällskapliga hundar som bor på denna ö. Både på stranden eller när man sitter på utsidan så kommer dom väldigt gärna fram och vill kela och lägger sig gärna på golvet i närheten för lite vila. Hade vi inte varit kvicka och stängt till dörren in itill vårt rum så hade denna jycke säkert kunnat tänka sig en natt i vårt rum.

181224  Julafton !! Solen skiner från en nästan molnfri himmel och värmer otroligt gott. Efter frukosten fick vi tips från hotellet ”first lady” Michelle om en plats längs sydkusten där det ska vara fint att både bada och snorkla. Hela ön omges ju av fina vita stränder och ett turkost vatten men vissa ställen är bättre än de andra och dit beger vi oss. Vi var helt ensamma när vi kom dit och det vara bara att dra på badskorna, ja det finns på vissa bottnar lite vassa korallstenar och en och annan slemmig sjögurka som inte är så gosig att trampa på. Badskor är kanonbra. Eftersom jag själv inte tagit med varken snorkel eller cyklop så blev det till att hålla sig i havet några meter från stranden, det blev ganska fort djupt vid denna strand. Väl stående i midjedjupt vatten så omges jag helt plötsligt av massor av halvmeterlånga otroligt exotiska fiskar som höll på att ta andan ur mig. Snabbt upp på stranden för att hämta kameran som även är en undervatteskamera. Snacka om att stå mitt i ett saltvattenakvarium, helt magiskt. Några sköna timmar förflöt på denna fina strand med massor av sol och bad. Det hade nu passerat lunchdags och vi beslöt att handla lite lunchmat och vi visste också att  juldagen är en totalt stängd dag i butikern. Vi hittade en gigantisk stormarknad strax utanför Avarua där vi handlade både mat och dryck. Därefter en sväng in på ett apotek för att köpa myggmedel. Vi skulle ju tillbringa julaftonskvällen uppe i bergen för en afton med mat och lokalt uppträdande och misstänkte att myggen där var minst lika aktiva och sugna på vårt blod som på vår altan vid hotellet. Utrustade med både dundermedel mot mygg och lite smått och gott att äta och dricka återvände vi till hotellet där Michelle meddelade oss att kvällens evenemang var inställt !!!! Eftersom det var kvällen före juldagen, som är den stora JULDAGEN, hade man inte lyckats få tag i dansare till uppträdandet. Jaha.... lite trist, var första tanken men inte mycket att göra åt. Michelle hade för vår skull meddelat den lokala arrangören för vår vistelse på denna ö att ”då får ni antingen betala tillbaka mina hotellgäster sina pengar nu eller fixa något annat som är minst lika bra”. Vi blev därför ombokade till en annan show som enligt Michelle är av betydligt högre kvallité, på torsdag kväll istället. Inte det sämsta men inte heller riktigt så som vi hoppats få fira julaftonskvällen. Det fick bli bubbel, pepparkakor, skumtomtar och lite julpynt på vår hotell altan istället och därefter en god middag på stranden vid hotellet i solnedgången, absolut inte det sämsta sätt att fira julafton på. Vi avslutade denna julaftonskväll med en flaska kallt vitt vin från Nya Zeeland, tände upp alla de små juldekorationer vi haft med oss och drog igång julmusik på Spotify i den varma sköna kvällen och det funkade alldeles utmärkt såhär en julaftonkväll i söderhavet. GOD JUL !!

Bilder finns här

181225  Juldagen och vi får vår frukost på hotellet men sedan tängs det mesta ner för att befolkningen ska få fira Jul. Vi packade åter vår ryggsäck och tog oss till ”vår strand”. Vädret var väl inte optimalt med mycket moln och ganskakraftig vind men det varma havsvattnet var ändå skönt att bada i. Framåt sena eftermiddagen efter dusch och lite slappistillvar vid hotellet insåg vi att vi nog måste leta upp en öppen restaurang om vi skulle få någon middag denna kväll. De flesta restaurangerna var faktiskt stängda men de italienska restaurang vi åt på den första kvällen höll faktiskt öppet. Pust vilken tur, vi kommer inte att svälta ihjäl denna kväll i allafall.

181226  Denna morgon bjöd på strålande sol från en näst intill molnfri himmel och frukosten avnjöts snabbt. Föregående morgon tyckte vi oss höra att några av de andra hotellgästerna pratade svenska. Och mycket riktigt så var vi heller inte de enda svenskarna på detta hotell utan här bodde också familjen Andersson. När vi avslutat frukosten så pratade vi lite med de andra svenska gästerna som var här på Cook öarna för femte !! gången. De hade även besökt Aititaku, dit vi åker på fredag och vi fick lite tips inför vr vistelse där. Mycket trevligt! En snabb tur till vår favoritstrand och sedan tillbaka i god tid för makens dykutfärd. Själv tog jag mig en slappar eftermiddag med lite sol, bad, en god bok och en film på datorn. Helt ok eftermiddag med egentid. Framåt 18.00 tiden var ”dykaren” tillbaka med minnen av en fin dyktur och massor av fina undervattensbilder. Det var mexikansk mat i hotellets restaurang och vi bestämde oss för att äta vår middag här. Kryddstarkt men gott.

181227  Ännu en dag med fantastiskt fint väder och vi var redan vid 10.00 tiden framme vid ”vår strand” igen. Efter några sköna timmar drog lite moln in och vi bestämde oss för att uträtta lite ärenden medan vi ännu kunde nyttja skootern. I morgon bitti ska vi vidare till nästa ö, Aitutaki, och vi hade inte riktigt koll på om där fanns ex bubbel för nyår och några ATM (bankomter) i närheten av vårt hotell så vi fixade lite med dessa praktikaliteter. Ett sista dopp i havet nedanför hotellet, lite småprat med Anderssons och sedan ett snabbdopp i poolen innan det var dags att dra sig tillbaka till hotellrummet igen. Ja, då var det dags att börja packa lite smått eftersom vi blir hämtade redan 09.20 i morgon bitti. Men ikväll ska vi på Nightshow med buffé och bussen hämtar oss utanför hotellet kl. 18.15. Det ska bli jättekul med lite show med lokala dansare och en förhoppningsvis god buffémiddag ikväll !! Och nu 6 timmar senare så kan jag berätta att showen och buffén var en riktig höjdare. Fantastiskt proffsigt framträdande som var sådär lagom lång, ca en timma och maten var helt fantastisk. Mycket nöjda var vi tillbaka på hotellet igen vid 22.30 tiden.

Aitutaki

181228  Då var det dags att åka vidare till nästa ö på vår söderhavsresa, Aitutaki. Vi landade på Aitutakis flygplats efter ca 45 minuters flygresa och regnet fullkomligt vräkte ner utanför flygplansfönstret. Väl inne i flygplatsterminalen, stor som ett medelstort vardagsrum ungefär,  möttes vi även på denna ö av en representant från hotellet som trädde varsin väldoftande blomsterkrans över våra huvuden väldigt välkomnande. Under den 10 minuter korta resan från flygplatsen till hotellet, Aitutaki Village, fick vi lite praktisk information däribland att alla bilar och skoters på ön var uthyrda, Men va f-n, detta var definitivt ett bakslag och en stor besvikelse. Vårt hotell var beläget längst ut på den östra udden och ”stan” med några butiker och restauranger fanns på andra sidan lagunen ca 4,5 kilometer bort. Nåja nu hade i allafall regnet upphört men det var otroligt varmt och fuktigt ute. När vi installerat oss i vår bungalow som invändigt var dekorerad med massor av färska blomsterdekorationer i alla tänkbara färger och dofter, gick vi den långa..... ca 40 meter, vägen till stranden vid den turkosblå lagunen och dess inbjudande vatten. Bara att kliva i det badkarsvarma vattnet och sakta vada ut i lagunens grunda vatten för ett ljuvligt dopp. Maken började sin vana trogen prata med några norska hotellgäster när vi efter doppet tog en god inhemsk öl i hotelletsrestaurang. Dom hade besökt ett närliggande resort och hyrt sin skoter där vilket fick maken att ta sig, med raska steg, dit för att se om vi skulle kunna hyra en skoter där. Dock ingen lycka i ärendet.... tusan också. Det fick bli ytterligare en ”tröstöl” eller två i baren och sedan middag i hotellets restaurang i ljuset av den nedgående solen denna afton. I  morgon ska vi på en lagunkryssning med besök på Onefoot island, det ska bli otroligt kul med en dag på havet.

181229  Efter frukost med vindunderlig utsikt över den turkos lagunen travade maken återigen bort till skoteruthyraren som inte hade någon skoter till oss idag heller, men ” jag lovar att höra av mig till dig på ditt hotell om jag får in någon skoter” sa hon.  Nu var det dags att packa ryggsäck, smörja in kroppen i solkräm med hög solfaktor inför en kryssning i den vackra övärlden runt Aititaku. Den fina katamaranen låg och väntade på oss en bit bort efter stranden och vi fick kliva ombord och försågs med en rejäl badhanduk och en nyöppnad kokosnöt med det goda kokosvattnet som välkomstdrink. När alla glada passagerare kommit kom dagens guide fram och presenterade sig och denne man skulle bli den stora informatören och humoristiska underhållaren denna dag. Vi gled ut på det turkosblå vattnet mellan alla öar, den ena ännu andlöst vackrare är den andra och vi fick även gå iland på vissa öar där vi bland annat fick höra berättelser och historia kring ön och dess invånare. Efter stopp för snorklig bland gigantiskt meterlånga fiskar och sjöhästar var lunchen serverad på båten. Det bjöds på en mängd ljuvliga lokala läckerheter på buffébordet och därtill en rejäl bit grillad tonfisk. Allt av yppersta klass och otroligt välsmakande. Vårt stora mål denna dag var dock Onefoot island, här snackar vi om pardisön alla kategorier..... fullständigt andlöst vacker. Otroligt kritvit sand, vajande palmer ock ett kritallklart varmt vatten. Vi hade hört talas om att man även kunde få en stämpel i passet på denna ö så passen fanns nedpackade i våra ryggsäckar. Efter ca 45-50 minuters stopp på ön, där jag försett mig en flaska med den fantastiskt vita sanden att ta med hem, så bar det iväg igen. Vår guide hade informerat oss om att vi inte behövde stå i kö vid det lilla postkontoret på ön utan istället nyttja tiden till bad och sol så skulle vi sedan få vår stämpel i passet när vi återvände till båten, dessutom utan att betala vilket man får göra för stämpeln på ön. Under tiden vi alla,bord för bord, fick våra stämplar så berättade guiden en av historierna kring hur ön fick sitt namn, mycket intressant. Ser man ön från ovan så ser hela ön ut som ett fotavtryck, det är en av anledningarna men det finns ännu några..... sanna eller bara berättelser, kring ön. Det var nu sen eftermiddag och vi återvände till Aitutaki otroligt nöjda med kryssningen, den mycket underhållande guiden, den muciserande besättningen som spelade och sjöng för oss under dagen och den goda maten. Vilken höjdardag !! Efter kort promenad tillbaka till hotellet väntade en mycket glad överraskning, det fanns en skoter till oss att hyra resterande tid på denna ö. Snabbt hämtades skoter, en snabb dusch och sedan ut på en första tur runt ön och lite shopping. Tjohooooo vi var mobila igen, alltid lika roligt att kunna se sig om på egen hand. Kvällen avslutade vi med med middag på en av de få restaurangerna i närheten, ett glas vin på altanen utanför vår bungalow och sedan föll ögonen ihop redan vid 22.00 efter en mycket rolig och givande dag.

Bilder finns här

181230  När vi nu har fordon så får vi ju passa på att se oss om ”på riktigt” på ön. Efter frukost packar vi ryggsäcken och åker iväg mot andra sidan lagunen och följer vägarna, som ibland visar sig endast vara ett eller två hjulspår, runt denna del av ön. Mot svindlade höjder.... jaja 140 meter över havet är högsta punkten på denna ö, och genom täta skogar av palmer och väldoftande blommande träd. Eftersom det är söndag så kantas vägarna i byarna utanför de många kyrkorna av bilar och människor är på väg till sin söndagsmässa vilket gör att det råder ett stort lugn på vägarna denna förmiddag. Efter att ha rundat den sydligaste udden på denna halvö och inhandlat en stor flaska vatten, 1,5 liter för ca 35 svenska kronor, så når vi en utsiktpunkt där man någolunda ser ut över en del av atollen.  Nu hade vi tillbringat en bra stund på den tvåhjuliga kompisen och det började bli dags för ett skönt dopp i havet. Vi åkte en bit upp mot de fina resorterna på västsidan av halvön och stannade till för ett härligt dopp i det varma vattnet. Sedan bar det iväg igen mot nordsidan av ön där det blivit dags för lunch bestående av medhavd färsk annanas som skars i tjocka härliga saftiga skivor och åts med stor njutning. Ett bad till fick det allt bli efter den goda ”fruktpaus de lux” hade det väl hetat om vi gått på dagis...... så vände vi åter mot hotellet. Vi var lite kaffesugna så det fick även bli ett stopp vid ett kafé i närheten där vi avnjöt den mest ljuvliga Cappucino och en lime-och kokoskaka med grädde. Nöjda och belåtna återvände vi sedan till vår fina bungalow och havet nedanför för lite mer sol o bad. Middag på hotellet i solnedgången fick sedan avsluta denna dag. Imorgon ska vi se om vi hittar något nytt ställe att äta nyårsmiddagen på, vi får se hur detta lyckas.

181231 Solen lyste från en klarblå himmel när vi gav oss ut på vägarna denna nyårsaftonsförmiddag för att bada och boka bord för kvällens nyårsmiddag. Först tog vi dock en tur in till ”stan” där öns enda bankomat fanns. Och, inte helt oväntat, så var den trasig och det lilla kontoret som var banken, på ca 10 kvardratmeter, var proppfull av människor. Det fanns inte på kartan att trycka sig in i den lokalen, det var jättevarmt ute och hur varmt skulle det då inte vara inne i det lilla utrymmet. Vi får hala fram kortet om det kniper iväll. Nu hägrade havet och vi stannade till strax nedanför en av de fina resorten på västsidan för ett långt härligt dopp i havet. Då var det dags för den vilda jakten på middagsbord. Detta var lättare sagt än gjort, antingen var det fullkomligt horribelt dyrt eller så tilltalade inte menyn våra smaklökar. Jaja då chansar vi på The Boat Shed kl. 19.30 som ändå låg på promenadavstånd från vår bungalow. Drinkarna för middagen var delikata och maten var mycket god och det svala vita vinet därtill slank ner utan större problem. Klockan hade passerat 22.00 när vi i ljuset från våra ficklampor vandrade tillbaka till bungalowen i väntan på tolvslaget. När kl närmade sig 24.00 tog vi vår skumpa med oss och satte oss på solstolarna alldeles vid vattenkanten. Något fyrverkeri var inte att tänka på men skumpan åkte ner ändå och när den var slut så tassade vi tillbaka till bungalown, drog på oss badkläder och gled sedan ljudlöst ner i det varma havet med en midnattsblå himmel endast upplyst av stjärnorna som sällskap. Detta ljuvliga midnattsdopp får bli det första år 2019.

190101 Det blev lite sovmorgon såhär på nyårsdagen och det var lite segt i kolan men denna sista dag på Aitutaki måste vi passa på att njuta av. Upp på den den kämpande kompisen skotern och iväg mot nordsidan där vi nu visste att det absolut klaraste och finaste vattnet fanns och sanden var vit och mjuk under fötterna. Vi var mer i vattnet är på stranden och njöt i fulla drag. Den medhavda kokosnöten öppnades med hjälp av en sten på exakt rätt ställe. Detta lärde guiden oss på lagunkryssningen. Det blev både rejäl slurk gott kokosvatten och även den goda färska kokosen att tugga på. Lyxigt värre !!! Efter några timmar återvände vi mot hotellet och restaurangen tvärs över vägen  där en god sallad och en hel hög med varma vitlöksbröd fick bli vår lunch. Därefter måste vi packa våra väskor för efter frukost i morgon så flyger vi tillbaka till Rarotonga, vidare till Auckland och därefter tillbaka till Singapore för några dagars turistande och shopping i denna storstad. Vi kör ett säkert kort ikväll och äter vår sista middag på Aitutaki på den restaurang som vi åt på igär.Ett sista glas vin, lite kex och ost på vår fina altan får bli en fin avslutning på vårt besök här i Söderhavet.

Sammanfattning av vår resa till Rarotonga o Aitutaki. Vattnet är fantastiskt, stränderna fina men badskor är att rekommendera då det är gott om korallbitar på så väl strand som på havsbotten. Öarna är väldigt rena och fina och man har ett väldigt långt framskridet miljötänk. Människorna är väldigt vänliga, artiga och trevliga. Men det är för oss svenskar dyrt att äta, dricka och shoppa.

Singapore

190102  Flyget från Aititaku till Rarotonga fungerade utan några problem. Problemet kom när vi skulle checka in för flighten Rarotonga-Auckland-Singapore. Damen i vid incheckningsdisken hittade inte oss...... f-n va var det som var fel nu då??  Efter gott och väl 45 minuter, som blev otroligt jobbiga, så kom hon åter och hade "hittat oss" men vi måste hämta ut väskorna i Auckland, gå ut genom säkerhetskontrollen och sedan checka in dom igen.....pust, stön och jämmer !!! Detta var inte den resplan som vi fått, Vi hade planerat att gå in i lougnen direkt och ta en dusch, äta och vila lite under de 6 timmar vi skulle vänta innan flighten till Singapore. Nu fick vi istället hämta ut väskorna, köra dom genom en röntgenmaskin där det blev lite nervöst eftersom lagarna för vad man får föra in på Nya Zeeland är otroligt hårda. Vi hade i vårt inresedokument redan bekräftat att vi varken hade vapen eller snäckor med oss och skulle dom ändå hitta något dyligt kunde man få upp till 24000 sek i böter. Och visst hade vi en rejäl dykkniv, snäckor och ca 1,5 liter sand från Onefoot island i väskan, men väskorna gled igenom så det gick bra. Inget synligt när väskorna röntgades så det var bara att torka bort svettdropparna på överläpp och pannan och småleende glida iväg för en kall öl i baren då incheckningen inte öppnade förrän 3 timmar innan avgång. Till slut fick vi checkat in väskorna, glidit in i lougnen, tagit en välbehövlig dusch och fått lite att äta och dricka. Nu återstod 10 timmar innan vi var framme i Singapore och vi hade missat torsdagen 3/1 helt på grund av passasgen av datumgränsen. När vi lämnade Aitutaki så var vi 11 timmar efter svensk tid, när vi landade i auckland var vi 12 före svensk tid totalt försvunnen tid = 23 timmar !?

190104 Klockan var endast 06.30 när vi landade här i Singapore. Vi och tog en taxi till vårt hotell men fick naturligtvis inte vårt rum så här tidigt på morgonen. Därför köpte vi ett dagpass på Hop on Hop off bussen och tog ett par rundturer i den drygt 30 gradiga fuktiga hettan. När vi kom till Chinatown klev vi av för att leta upp Liao Fan Hong Kong Soya Sauce Chiken Rice & Noodle som faktiskt har en stjärna i Guide Michelin. För två goda maträtter och en Cola betalade vi endast ca 100 kr så det måste vara världens billigaste Michelinkrog. Kul grej ! Efter att ha gått runt i Chinatown, köpt en traditionell kylskåpsmagnet, och sedan hoppat på bussen igen en stund, återvände vi till hotellet där vi nu äntligen fick vårt rum. Snabb uppackning, modell mindre, för endast 2 övernattningar och sedan ut på stan igen. På vår "Singapore to do" lista fanns även ett besök på Bugis street för lite billig shopping. Detta skulle vara ett bra shoppingställe enligt guideboken men var mest bara skräp och tingeltangel. Nu måste vi få något läskande att dricka. Ett besök på det gamla anrika Raffels hotel med sin Long bar för en Singapore sling drink är ett måste i denna stad, så vi styrde kosan dit. Naturligtvis var det kö för att komma in i baren men det får man räkna med när man gör ett besök på denna bar. När vi väl fått ett bord där hela golvet var täckt av skal från jordnötterna som traditionellt slängs direkt på golvet, tur man inte är städerska på detta ställe, var det bara att välja drink. Självklart blev det en Singapore sling och en annan god drink som slank ner utan större probem. Vi knaprade säkert i oss ett halvt kilo nötter till drinkarna också, vars skal hamnade med alla andra skal på golvet..... vilken tradition. Men vem vågar bryta en sådan anrik märklig tradition Cool Jaha, drinkar är gott!! Vi tog sedan en taxi till den trendiga skybaren 1-Altitude på 71:a våningen, för att....... naturligtvis se på utsikten från världens högst belägna utebar. Och tro det eller ej men där slank det ner ett par riktigt goda drinkar till i skenet av en fantastisk utsikt och solnedgång. Dags för maaaaat..... I närheten av hotellet hittade vi en ok restaurang med kinesisk mat som fick bli middagen denna kväll sedan somnade vi ganska tidigt utan större problem efter en givande dag i denna storstad Galen

190105  Lördag morgon i Singapore. Frukosten var rejält mycket rikligare än den varit på de senaste två hotell vi bott på och vi försåg oss med allsköns godsaker för att orka med en lång dag som turister. En sak till som vi ville se här var Gardens by the Bay med sin frodiga grönska, rikliga blommor och sina ståtliga konstgjorda träd högt uppe i skyn. Upp med hissen och sedan en promenad på bron mellan träden som bjöd på en fantastisk utsikt över grönskan i denna botaniska trädgård. Det var ohyggligt varmt och fuktigt så den medhavda 1,5 liters vattenflaskan förseddd med Resorb, tömdes i en rasande hastighet. Vi bestämde oss sedan för att testa tunnelbanan MRT för att ta oss tillbaka till centrum och Little India, där vi ville se oss omkring och kanske till och med hitta något att shoppa med oss hem. Det visade sig att MRT fungerade väldigt bra och var jättebilligt jämfört med taxi, så detta sätt fick bli vårt transportmedel under denna dag. I Little India hittade vi faktiskt också några småsaker att shoppa och sedan, naturligtvis, en god indisk lunch i en restaurang med en polarliknande AC som gjorde att man lite lätt ångrade att man inte tagit dunjackan med sig. Nåja mätta blev vi och bestämde oss sedan för att återvända till hotellet för en dusch, lite vila innan dagens stora beslut måste tas. Vad och var ska vi äta ikväll?? Det blev ett "säkert kort" i form av en närliggande italiensk restaurang som fått fina omdömen i Tripadvisor och levde lätt upp till detta omdöme. Därefter blev det även denna kväll ganska tidig sänggående då värme och alla intryck är tröttande moment för en nordisk turist.

190106  Sista dagen på denna resa är inne och det tråkigaste moment av alla, att packa för hemresan, är ett faktum efter frukosten. Dock går inte planet hem förrän klockan 00.05 inatt så vi hade ändå hela dagen på oss att fortsätta att turista i denna storstad. Eftersom temperaturen var hög och solen sken så bestämde vi oss för att besöka ön Sentosa strax utanför stan. Det blev en resa med flertalet byten med den så väl fungerande MRT innan vi till slut var frammen på ön Sentosa.
Sentosa, den 4.7 km2 lilla ön tidigare kallad Pulau Blakang Mati, är en semesterort i Singapore. Det var en gång en brittisk militärbas och en japansk fängelsecamp, ​​och många kineser dödades på stranden under den japanska ockupationen. Ön bytte namn till Sentosa och omvandlades till ett turistmål 1972, och det är nu hem för en populär semesterort som tar emot tjugo miljoner besökare per år. På denna lilla ö kan man besöka bl.a annat  Universal Studios, bo på någon av de 14 hotellen, eller spela golf och här finns också ett av Singapores 2 casinon. Detta är även Asiens fastlands sydligaste punkt. Ön har också ett flertal fina stränder och detta var vårt mål denna dag. Det kändes ljuvligt att fly storstaden några timmar och svalka sig i det ljumna havsvattnet, dock med ett antal stora bunkerfartyg en bra bit utanför kusten men dessa störde inte nämvärt. Efter några timmar med sol och bad var det dags att ge sig så smått tillbaka till hotellet igen där våra resväskor väntade. Lite mat och inköp av vatten fick bli de sista momenten innan vi återigen tog MRT till flygplatsen för att efter incheckning bege oss till en av lougnerna där vi fick en välbehövlig dusch innan hemresan startade.

Bilder finns här

Sammanfattning av Singapore, detta är en av världens renaste storstäder och tuggummi och snus är fördjuna. Det är dock inte en shoppingstad likt Kuala Lumpur och Bangkok om man vill ex köpa billiga märkeskopior. Däremot finns för den intresserade såsom Aqvarium, nöjesparker m.m men även kostnadsnivån är betydligt högre här än de tidigare nämnda storstäderna. Tack för oss, Singapore men något mer stopp blir det nog inte i denna stad.