Gran Canaria/Playa del Ingles

Playa de Amadores

Nej, vi kommer ALDRIG att åka till Kanarieöarna har vi alltid sagt....... Men då visste vi inte att en Pandemi skulle lamslå en hel värld och plötsligt blev det inga resor på väldigt, väldigt länge.

Nu ska vi åka till Gran Canaria och Playa del Ingles på sydsidan 😎

210206  Ja då for vi alltså iväg till Playa del Ingles på Gran Canaria. Längre söderut kommer man inte om man ska hålla sig inom EU. Och det ska man ju i dessa tider om man inte vill riskera att åka långt bort trots UDs avrådan, inte få någon hjälp hem av UD om något händer och dessutom inte ha någon reseförsäkring som gäller.  Så då får det bli Kanaris. Efter att vi blivit hämtade 05.00 och fått skjuts till Landvetter med negativt Covid-19 test och iklädda munskydd, så bar det iväg söderut. Charterplanet var knappt halvfullt så det var ingen trängsel direkt och vi kunde hoppa några flygplansrader framåt och fått lite mer space till våra medpassgerare. Termometern visade på drygt -13 hemma i Sverige och det var en härlig känsla att landa på Kanaris i ca +20 gradig värme. Som de traditionella charterturister som vi nu kände oss hade vi sedan bokat buss från flygplatsen till hotellet, och vi blev avsläppta strax utanför entren till Playa del Sol (kan det bli mer turistiskt 😀 ) Nåja vår tvårumslägenhet var fin och fräsch och balkongen vätter åt sydväst vilket ger oss underbar eftermiddagssol. Vi har inga måltider med i denna resa vilket gör att vi får fixa iallafall frukosten själva och detta kräver inköp. En snabb titt från baksidans balkong, där vår ytterdörr var, konstaterar vi att det blir ju enkla puckar att ta en minuts promenad och handla det nödvändigaste tvärs över gatan, perfekt!

Ack vad vi bedrog oss, i stort sett hälften av alla butiker inklusive mataffären, i Yumbo center (där vi sett matbutiken) var stängda. Jaha..... vi hittar säkert någon annan matbutik tänkte vi, fortfarande med stor optimism. Ack vad vi återigen bedrog oss. efter att ha irrat i alla tänkbara väderstreck i någon timma fann vi vad vi sökte. Men nu var vi en bra bit från hotellet och när alla grejer på inköpslistan var avprickade så var medhavd ryggsäck och extraväska till brädden full med frukostmat och diverse balkongdrycker. Konstigt att ost, ägg och youghurt kan väga så mycket 😘. Vi var tvugna att ta ett vätskestopp (läs ölpaus) på väg tillbaka till hotellet. När alla våra inköp var instuvade i kyl och skåp så var det dags för dusch och sedan ut för att leta middagsrestaurang. Vi vandrade runt i den närmaste omgivningen i letan efter nån trevlig restaurang och då hittar vi på väldigt nära håll....ett antal matbutiker..... Ja då vet vi det. Vi tar ett nytt vätskestopp och varsin Aperol Spitz och siktar sedan in oss på en Italiensk restaurang där vi avnjöt var sin god pizza och en flaska rött. När vi ätit och druckit klart började det kännas i kropp och huvud att vi varit uppe ganska många timmar nu så det fick bli en nattfösare på balkongen och sedan, ganska tidigt, i säng. I morgon väntar stranden!!!!

210207 Vaknar i ottan, dvs ca 07.00 och solen lyser skönt från en molnfri himmel. Ahhhhh.... Kanaris kanske inte är så dumt ändå. efter frukost rekar vi lite vad det är vi vill hinna med under dessa veckor och kommer fram till att vi nog ska hyra bil några dagar för att ta oss en bit utanför PDL (Playa Del Ingles). Vi packar våra ryggsäckar och tar oss en ganska lång promenad mot stranden och stannar till för att kolla lite priser på hyrbil. Inget bad i havet för badkrukan Berit men Håkan tar sig ett dopp i det ca 19 gr vattnet. Vi stannar några timmar på stranden och sedan molnar det på ganska ordentligt och vi beslutar oss för att gå tillbaka till hotellet och stanna till för en lätt lunch. Mätta och belåtnar tar vi sedan en slappis stund vid hotellets pooler innan det blir dags att gå upp och duscha och planera kvällens middag någonstans. Det blev indiskt, jättegott och billigt. Vi var sedan inte riktigt klara med denna afton och gled runt hörnet från restaurangen och in på en Irländsk Pub. Det visade sig att puben ägdes av en svensk kvinna och hennes skotske make. Några Irish Coffe och några glas vin, samt en trevlig pratstund med den svenska kvinnan, gick vi sedan nöjda och belåtna tillbaka till hotellet igen. En liten stund ute på balkongen under den stjärnklara himlen i den ljumna kvällen fick sedan avsluta denna dag.

210208  Idag är det riktigt tjockt med mörka moln på himlen när vi vaknar. Vi har bestämt oss för att hyra bil från och med i morgon, tisdag och en vecka framåt. Och där var bilen bokad och vi ska hämta den imorgon vid 10.30. Frampå förmiddagen så lättade faktisk molnen och vi tog en sväng till poolen för att iallafall ta ett dopp i det ca 25 gr poolvattnet. Helt gudomligt skönt. Eftersom vädret var lite lynningt med ömsom sol och ömsom tjocka moln blev det ingen sväng till stranden denna dag för min del, Maken tog sig en promenad ner till sanddynerna i Maspalomasöknen och jag tog boken och avverkade några kapitel. Helt ok dag ändå trots lite besvikelse med bristen på sol. Hoppas på bttre väder framöver och i morgon väntar hyrbilen och lite utfärder på denna ö.

210209 Vi vaknade ganska tidigt och tyvärr även denna dag ligger de gråtunga molnen tätt på himlen. Nåja vi ska ut och se oss om så det blir ändå en spännande dag. Frukosten avklarad och lunchmackor fixade, sedan bär det av ut på vägarna. Molnen har lättat något och vi ser blå himmel på sina håll när vi styr mot Anfi del Mar som ligger på GC sydvästra sida strax norr om Arguineguin. En liten lagun med torkosskimrande vatten och vit vacker strand med sand som fraktats hit från Karibien. Vi hittar en parkeringsplats på höjden ovanför stranden och tar oss via en hiss ner till strand och hav. Vilken tur att det fanns hiss!!!! Det fanns även en otroligt brant backe som man kunde går upp och ner, den använde vi inte. Det otoligt inbjudande vattnet gjorde att till och med en badkruka som jag tog mig ett svalkande dopp i det ca 20 gr havet. Någon timma stannade vi på denna vackra plats och tog oss sedan upp till bilen igen och mumsade i oss våra medhavda lunchmackor och for sedan vidare. Solen sken nu från en klarblå himmel och värmde gott. Vårt nästa resmål var Playa del Amadores och vi körde förbi Puerto Rico och hittade snart denna vackra, något längre, strand. Tvärs över vägen från stranden fanns gott om parkeringar och vi ställde vår "lille kämpe" och tog oss ner till stranden. Ytterligare ett dopp i havet, ja faktiskt, så badade även jag igen. Nu började tiden springa iväg framåt eftermiddagen och vi hade också bestämt oss för att handla lite mer frukostmat m.m nu när vi ändå hade bil. Vi hade siktat in oss på en stor Mercadona i PDI, vars utbud vi kände väl igen från alla våra besök i Torrevieja. Butiken skulle inte vara så svår att hitta enligt kartan men det blev en rejäl sightseeng tur innan vi äntligen kom fram. Utrustade med ett antal tunga väskor styrde vi nu kosan mot hotellet igen för ett härligt dopp i poolen. Informationstavlan vid poolen visade att det var 28 gr i vattnet och där var det inga tveksamheter huruvida man skulle bada eller ej. Likt en smidigt valross var det bara att häva sig i. Kvällens middag valde vi att söka i det närbelägna oerhört turistiska Shoppingcentret Yumbo som låg precis bakom hotellet. Utan större förväntningar gled vi in på en inbjudande restaurang och blev serverade gudomlig bruscetta som förrätt och en underbar fisk och pasta rätt som huvudrätt. Vi blev proppmätta och fick ta en liten promenad för att hjälpa magen att smälta den goda middagen. Den traditionella "sängfösaren" fick sedan avsluta denna härliga dag. Vi var sedan belåtna och trötta och bestämde oss sedan för att lägga oss och läsa lite innan John Blund skulle nocka oss. Vi ser fram emot flera sådana här härliga dagar.

210210  Solen strålar från en molnfri himmel när vi drar ifrån gardinen på morgonkvisten, och det får bli "en dag på stranden". Vi packar badväskor och några lunchmackor och far iväg mot Playa de Amadores som var en av de fina stränderna vi besökte igår. Denna gången tänkte vi ta motorvägen som går lite snabbare. -Ja men då måste vi ju åka åt det där hållet pekade vi båda och var helt överens. Det blev en förmiddagdag i bergen kan man säja. Mindre vägar blev smalare vägar och när vi stannade till och beundrade den vackra utsikten från en bergstopp, insåg vi att detta var inte motorvägen sydväst ut. Bara att vända och ta oss ner för bergstoppen igen och irra oss fram till GC 1, som motorvägen heter som går från Las Palmas till Puerto Mogan... då kör vi ända till motorvägen tar slut i Puerto Mogan och vänder sedan tillbaka på den mindre vägen till dagens mål, bestämde vi återigen helt överens. Inte heller nu lyckades vi riktigt ta oss till Playa de Amadores denna väg utan fick köra upp på motorvägen igen och tillbaka och ta av mot Puerto Rico och där ta av ner mot havet och stranden. Det blev ju en liten trevlig men totalt oplanerad sightseeing idag med. Men nu var vi framme och vi slog oss ner på varsin solstol och njöt av en dag med massor av sol och bad. Väl tillbaka på hotellet, och nu var det minsann molnigt igen, hade vi bestämt att vi inte hade någon lust att jaga restaurang ikväll. Vi traskar över till den välsorterade Supermarket och handlar med oss ingredienser till en smaskig kycklingmiddag som vi tillagade i lägenheten sippande på ett glas vin och avnjöt sedan måltiden på balkongen. Lite planerande inför morgondagen och några kapitel i boken fick sedan avsluta denna dag.

210211  Man blir så glad när solen även denna dag skiner från en molnfri himmel när vi vaknar. Snabbpackning av ryggsäckar och lunchmat och sedan ut på vägarna igen. Idag ska det bli besök på två av GC vingårdar, spännande! När vi lämnar PDI vid 10.00 tiden visar temperaturmätaren i bilen på +25 gr, helt underbart varmt såhär tidigt. Vi åker upp mot bergen och dess serpentinvägar mot den första vingården Bodega las Tirajanas som ligger nästan mitt på ön. Vägarna går ömsom kraftigt uppåt för att sedan brant slutta ner i dalarna och vi ser att yttertemperaturen sjunker snabbt till +14 gr och det är dags att stänga rutorna på bilen. Vi stannar till på en utsiktsplats där utsikten är svindlande och vi tar några vackra foton. Det som enligt Google Map skulle ta ca 40 min till målet tar gått och väl en dryg timma. Då äntligen är vi framme vid vingården som...... var stängd. Pust och stön!! OK då siktar vi på Bodegas Mondalon som ligger en bit söderut från Las Palmas. Det tar oss ytterligare ca 1 timma att ta oss dit och hör och häpna men även denna bodegan är stängd.  F-n för denna pandemin som begränsar så mycket av intressanta upplevelser. Jaha, vi letar väl upp något mysigt ställe för att avnjuta vår medhavda lunch. Upp och ner på små gator och gränder men inte sjutton hittade vi nåt mysigt ställe. Ja om man inte betraktar en avfart till en rondell under motorvägen som mysig 😀. Vi gav nu upp våra anstängningar för dagen och tog motorvägen tillbaka till hotellet igen. Inte riktigt den planerade dag vi tänkt oss men allt bli ju som bekant inte alltid så. Nu var det molningt på himlen och inte ens ett pooldopp lockade utan det blev en slappiseftermiddag i vår lägenheten istället.

Bilder finns här

210212  Yes, idag ska vi på marknad i Mogan. Vi vaknar tidigt och svänger ihop frukosten snabbt och packar endast dryck och badkläder. När vi äntligen kommer fram till Mogan och letat oss fram till det som skulle vara marknaden så visar det sig att även öns marknader är stängda, på grund av pandemin. Suck !! Ja ja då får vi väl trösta oss med att åter ta oss till Anfi stranden.  Vi var nästan först på denna fina strand idag så det var bara att välja solstolar och slå sig ner. Man kan ju inte klaga, när vi kikade på temperaturen hemma i Sverige så låg den långt under minusstrecket så det vara bara att njuta av den varma sköna solen och det fina havet här på Kanaris. Lite varma i skinnet drog vi oss tillbaka till hotellet fram på eftermiddagen och tillbringade några goa timmar vid den varma poolen och utnyttjade "Happy hour" i poolbaren. SKÅL !! Nu bestämde vi oss för att i kväll så äter vi ute och dök in på en restaurang i utkanten av Yumbo center, tvärs över gatan. Maten smakade gott och det röda vinet till var ljuvligt. Som en liten "efterrätt" bjöd restaurangen på en rejäl Ron Arehucas med smak av honung. Detta är öns egen rom som produceras här. Det anrika Destillerias Arehucas har egna sockerrörsfält och har destillerat rom sedan 1884. De är hov-leverantörer till det spanska kungahuset. Men inte sjutton var vi färdiga med denna afton. När maten var uppäten och urdrucken gled vi ner till understa planet på köpcentrat där alla barerna låg. Vi hann med ett par stycken barstopp innan klockan närmade sig 22.00 och då infaller utegångsförbudet så det var bara att lulla tillbaka till hotellet.

210213  Vi bestämde oss på morgonkvisten för att förlänga hyrbilen till dagen innan vi ska åka hem. Det är faktiskt näst intill nödvändigt att ha hyrbil här på Kanaris. Det är otroligt billigt med bilhyra och man ska verkligen passa på att se andra stränder än den närmaste. Denna dag tänkte vi ändå ge stranden här i PDL en chans och hittade en bra parkering precis vid strandpromenaden. Här finns för tillfället inga solstolar utan det var bara att bre ut handukarna direkt på stranden. Men vågorna gick höga och vi hade faktiskt vant oss med att ligga på sköna solstolar så det blev bara en kvart på denna strand innan vi gemensamt bestämde oss för att ta oss till någon av våra favvis stränder istället. Det är lördag idag och det är tydligen så att då tar sig de inhemska familjerna gärna ner till stranden också och det var mer folk än vi någonsin sett, när vi kom fram. Vi fick oss i allafall ett par bra stolar och idag blev det många bad för temperaturen var dryga +25 och då svalkade havet skönt. En liten sväng till poolen på hotellet och after beach (läs Happy Hour i baren) blev avslutningen på denna fantastiska eftermiddag. Och vad ska vi äta till middag ikväll? Tuffa beslut såhär på semestern men det blev iallafall asiatiskt som smakade jättemumsigt. Vi orkade inte göra så mycket mer denna afton så med datorn till hjälp streamde vi gårdagens avsnitt av vårt favoritprogram På spåret. Så kan man också avsluta en dag på Kanaris 😀

210214  Alla Hjärtans dag! Vi har lagt lite bubbel på kylning till ikväll 😋. Åter en dag med strålande sol och ca +17 gr såhär kl 09.00 på morgonen, härligt. Det är tydligen -11 gr hemma i Svedala. Såhär på lördag och söndag så är det faktiskt väldigt mycket folk på båda våra favoritstränder. Lite oväntat men så var det. så länge det gudomligt härliga vädret håller i sig så varierar vi oss med att åka varannan dag till de båda stränderna som vi fastnat för. Denna eftermiddag efter det sedvanliga pooldoppet på eftermiddagen så gick vi upp på rummet och öppnade en av de inköpta flaskorna Cava, satte oss på balkongen, och åt några riktigt goda färska jordgubbar därtill. Livet kan faktiskt vara riktigt gött ändå. Ikväll blev det trerätters på en av restaurangerna i Yumbocenter igen, helt okej god mat.

210215 Inga större överraskningar i väder så det får väl bli någon av stränderna idag igen. Och det blev en riktigt varm dag. Det låg ett tunt soldis över himlen och temperaturen låg en bra bil över 25 gr så det blev åtskilliga bad för att svalka sig. På väg mot hotellet igen frampå eftermiddagen visade bilens temoeraturmätare + 32 gr. Denna dag hade vi ingen lust att äta ute utan fixade middag själva, pasta med champijoner och tonfisk, lite färskt bröd med aioli till satt fint och ett glas rött att dricka till gjorde middagen till rena festmåltiden. Något trötta av dagen värmebölja gjorde att vi la oss tidigt och kikade på en riktigt bra film på vår dator. Natti natti!

210216  Det tjuter från fönster- och dörrspringor och det är molningt och blåser rejält och är dimmigt ute när vi vaknar. Det får bli lite sovmorgon och några kapitel i boken tills vi ser hur vädret utvecklar sig. Efter lunch börjar vädret se mer lovande ut och vi tog böckerna med oss och gick ner och la oss på varsin solstol vid poolen. Gött att det blev en liten stund i allafall. Nu närmade det sig paddeltime för Håkan och jag gjorde mig klar för en shoppingrunda. Lite grejer fick jag handlat och tyvärr kom Håkan tillbaka utan att fått spela någon paddel. Det som vi i morse trodde var soldis visade sig vara Calima - traditionellt ett atmosfäriskt fenomen där damm, rök och andra torra partiklar döljer himmelens klarhet. Denna gången kom stormen från Sahara och man ska inte utsätta sig för detta fenomen utomhus om man har någon typ av andningsproblem. Någon av de som skulle spelat paddel hade uppenbarligen problem med andning så spelet skjuts fram till morgondagen istället. Uteätarkväll idag och vi landar på samma ställe som vi var på för några kvällar sedan där maten var både god, riklig och otroligt billigt.

210217  Lite disigt ute idag också men vi bestämde oss för att dra iväg till stranden några timmar ändå innan det var dags för paddelspel för Håkan. Och idag blev det spel med tre andra svenskar en bit från hotellet. Själv tog jag bok, ryggsäck och handuk med mig och lade mig på en solstol vid poolen och läste några kapitel. Ikväll fixar vi mat själva.

210218  Sista dagen med vår hyrbil och vi bestämmer oss för att åka till vår favoritstrand Anfi del Mar. Det blev en härlig dag med massor av sol och bad. Åter till hotellet och det obligatoriska pooldoppet och sedan en go stund på balkongen innan vi gick ut för att äta middag. Nu återstår endast en härlig soloch baddag innan vi ska vända norrut mot Svedala igen.

210219  Idag ska bilen lämnas tillbaka och vi ska njuta av den goda värmen här på GC. Vi tillbringade några timmar på stranden i PDI och promenerade sedan tillbaka till hotellet och njöt sedan av ytterligare några timmar på en solstol och i den varma sköna poolen. Eftermiddagen och kvällen så var det packning som gällde för i morgon fm åker vi hem igen. Middagen avnjöts på den restaurang som vi besökte först kvällen och sedan en sista flaska Cava på balkongen.

Bilder finns här

Sammanfattning: Gran Canaria i dessa pandemitider bjöd på väldigt lite turister vilket var skönt för att kunna hålla avstånd. Ön är förvånansvärt ren, snygg och behagligt varm plats att tillbringa lite semester på under vår nordiska vinter.