Rethymnon Kreta, Grekland

Denna resa är ännu något osäker eftersom smittspridning av Covid-19 är fortsatt hög i Grekland. Men vi håller tummarna för att de två bokade veckorna ändå blir av 😉

210826 Ja vi kom iväg, trots ganska hög smittspridning på Kreta, men vi har under denna pandemi lärt oss att vara försiktiga och följa alla restriktioner. Efter den 3,5 tim långa flygresan till Heraklion följde en två timmar lång bussresa till vårt hotel Olympia i Rethymnon. Det var dallrande varmt i solen och de 100 meterna från där bussen släppte av oss in till hotellet var något tuffa. Efter den obligatoriska uppackningen tog vi en sväng ner på huvudgatan och letade upp en Supermarket för lite mat och dryck shopping. På väg tillbaka mot hotellet fick det bli ett vätskestopp på Manolis place och varsin stor sejdel iskall Mythos, den lokala grekiska goda ölen. Det blev faktiskt 2 stycken öl 😀 och denna restaurang/pub också blev kvällens middagsval. Mätta och trötta efter att gått upp mitt i natten i morse avslutade vi kvällen ganska tidigt med varsin Ouzo på balkongen och stupade sedan isäng ganska tidigt. Maken har också varit och reserverat en skoter som under de närmaste 10 dagarna ska ta oss runt ön på roliga äventyr.

210827  Frukost, packning av badkläder och sedan ut på vägarna på vår, denna gång, vita skoter. Dagens mål är Preveli beach på Kretas sydsida. Någonstans på bergens serpentinvägar missade vi en avfart eller körde fel, den tur som skulle ta ca 45 minuter tog gott och väl 2 timmar!! Men.... vi har ju ingen tid att passa så det kändes helt ok men timmarna i bergen på skotern kändes en aning i rygg och den bortdomnade rumpan. I en liten by långt ut i ingenstans stannade vi för en kartkoll och en Frappe på ett litet kafe. Första badstopp blev inte målet för resan men en fin liten strand vid Ammoudis för ett synnerligen välbehövligt dopp i det ljumma havet. Herrejisses vad det var skönt. Men vi var snart uppe på skotern igen för att åka vidar mot dagens mål. Lättare sagt än gjort kan man säja. Vi var säkra på vad vi skulle leta efter men även de bästa kan ha fel. När vi kommit fram till en gigantiskt lång fin strand så trodde vi att, här är det. Icke! Frågade några personer och fick vända igen och leta vidare. Men skam den som ger sig och trots otroligt dålig skyltning så kom vi långt om länge fram till dagens mål, Preveli beach. Nu var magen fullständigt tom så lunch stod högst upp på listan och intogs på en Taverna vid stranden. Det visade sig sedan att vågorna gick höga och det blev bara ett kort dopp för att sedan återvända till hotellet igen. Denna gång en annan väg som gick betydligt fortare än serpentinvägarna över bergen. Poolen hägrade och en vilostund i skuggan en stund med en kall öl. Stela i kroppen som två skyltdockor tog vi sedan en vilopaus innan vi tog skotern och åkte till en LIDL butik för lite större matbunkring. Det var nu fredagstrångt i trafiken men en skoter kan alltid glida förbi bilarna och ta sig smidigt fram. Kvällens middag fick bli en närbelägen restaurang, KAI, som såg väldigt flott och trevlig ut och vi tog endast varsin sllad som visade sig i volym likna någon av bergstopparna vi åkt på under dagen. Goda och mättande. Eftersom några missar i service blev vi sedan bjudna på en makalös efterrätt bestående av en Chokladfondant med hallonglass och krispiga kaksmulor...... hur gott som helst och vi kände oss ändå nöjda med restaurangvalet. En Ouzo på balkongen fick även denna kväll avsluta denna dag på Kreta.

210828 Strålande sol och ca 25 gr varmt redan vid 08.00 tiden. Ja vart ska den lille skotern ta oss idag då? Om vi nu är på en grekisk ö där det finns hur många vackra havsstränder som helst runt hela ön, vad gör vi då? Jo vi letar upp Kretas enda insjö.... Men först så tänkte vi kolla in det vattenfall som ska vara så fint i närheten av byn Argyroupoli. Sagt och gjort så tog vi oss först ut ur stan och satte fart åt Chania hållet. Efter ett antal stopp för att fråga efter vägen så kom vi äntligen fram till vattenfallet..... eller vad man nu ska kalla det. En stilla bäck från lite högre höjder är nästan en överdrift men jaja nu har vi varit där. Det gick också att fylla vattenflskorna med gott källvatten och det gjorde vi. Om detta var ett bra beslut lär vi väl märka typ senare i kväll eller i natt. Jaha då har vi ialla fall varit här. Mot insjön Kourna Lake som är en sjö i Grekland. Arean är 0,16 kvadratkilometer och det är Kretas enda sötvattenssjö. Den ligger på västra Kreta, 47 km sydost om Chania. Sjön ligger naturskönt vid bergen Lefka Ori. Den avvattnas av en liten rännil som mynnar 5 km norrut i Medelhavet vid Georgioupoli. Efter ett par ytterligare mil till på skotern via diverse branta vägar och små byar även idag var vi framme. Visst sjön såg inbjudande ut med det turkosblå vattnet men hela stranden var full av paddelbåtuthyrare, solstolsuthyrning och andra märkliga flytetyg för att använda på denna sjö. Vi landade, efter att parkerat skotern, på en Taverna och beställde in lite att dricka och hade från bordet utsikt över sjön. Maken gick ner för att känna på vattnet och visst, det var varmt men man behövde definitivt badskor i den dyiga bottnen och där tog lusten att ta ett dopp slut. Nej nu måste vi få oss ett dopp i havet och vände tillbaka mot Rethymnon igen. Någon mil innan vi kom fram till stan fanns långa, långa stränder med inbjudande små fina Tavernor, där fick det bli några timmar på eftermiddagen. En riktig grekisk lunch bestående av Grekisk sallad, Tzatziki och vitlöksbröd smakade superb på närmaste Tavernan. Och solstolarna nedanför Tavernan vid stranden var gratis och där njöt vi ett par timmar innan vi återvände till vårt hotell. Denna kväll bestämde vi oss för att besöka en av Tripadvisors bästa restauranger i närheten, Nostos. Fantastisk mat och mycket trevlig personal precis som omdömena visade. Servitören som skulle ta vår matbeställning höll på att axplodera av skratt när maken frågade om osten i Saganaki (en sorts pankofriterad hårdost) kom från Muuuuu eller Bääää (jag är inte förtjust i fårost). Den kom från Muu och detta blev vår förrätt, helt underbart god. Sen blev det tonfisk och grillad kyckling som huvudrätt även dessa helt otroligt goda. Måltiden avslutades med en liten skvätt Raki där servitören gjorde oss sällskap med ett Yamas! Sådant hade vi banne mig inte kunnat uppleva i Sverige. Mätta och glada släntrade vi tillbaka mot hotellet och bestämde oss för att ta en sista sängfösare på hotellets närmsta bar Bora Bora. Väl placerade vi ett bord fick vi snart sällskap av en gladlynt pratsjuk finsk kvinna (som talade mkt bra engelska) och vi blev kvar en bra stund och ett par goda drinkar slank ner. Lite, lite lulliga gick vi sedan de sista 150 m till vårt hotell och somnade väldigt snabbt denna.... natt.

210829  Sovmorgon...... och mycket blåsigt ute. Framåt lunchtid kom vi i allafall iväg och åkte österut för att söka en lite mer skyddad, lugnare strand. Efter några turer ner mot havet på småvägar hittade vi till slut en ganska glest besökt strand men vågorna gick ganska höga även här. Vi slog oss ner på varsin solstol och njöt av sol, bad och vår medhavda lunch under några timmar. Åter mot hotellet framåt eftermiddagen för en skön stund och en kall öl vid poolen och sedan några slappistimmar på rummet innan vi gick ner till Manolis Place för en god middag. En film från sängen blev sedan den avslutande aktiviteten denna kväll. Natti natti!

Bilder kommer.

210830 Idag var vi på Bali...... Ja alltså på Bali Beach här på Kreta 😎 Vi åkte öster ut ca 2,5 mil och svängde sedan ner mot stränderna som kallas för Bali beach. Det närmade sig lunchtid och det var ganska mycket folk på stränderna redan. Vi slog oss ner på varsin solstol med hyfsat avstånd till närmasta granne och badade och solade några timmar i det fina vattnet med den mjuka sandiga bottnen. Dags för lunch innan vi åter vände mot Rethymnon slog vi oss ner på en liten taverna och smaskade i oss varsin god sallad inanna vi drog väster ut mot hotellet igen. Efter en snabb dusch och ombyte bestämde vi oss för att åka in till Rethymnons stad och vara lite turister ikväll.

På Paleokastro-kullen i västra delen av Rethymnons gamla stad ligger den venetianska fästningen, som även kallas Fortezza. Fortet byggdes mellan 1573 och 1580 av venetianerna för att skydda medborgarna i antika Rethymnon mot det turkiska hotet. Fortezza är byggd i stjärnform och har tre grindar och sex vallar. Många vakttorn är fortfarande bevarade och bara några få byggnader. I det gamla vapen- och ammunitionsrummet vid huvudentrén kan man nu hitta utställningsplatser. I mitten av fortet finns det ytterligare byggnaden av de turkiska erövrarna, moskén Sultan Ibrahim. Varmt som sjutton var det under vår promenad runt fortet men en det var en otrolig utsikt och vi fotade lite och tog sedan den vite kämpen (skotern) ner mot hamnen för att promenera igenom gamla stan. Parkerade skotern på ett för oss bra ställe att hitta tillbaka till innan vi gav oss in i glama stan.

Vi ville också gärna se Rimondi fontänen som skulle vara ett vackert bygge. Vi förväntade oss en stor öppen plats med denna, enligt bilderna, mäktiga fontän och blev något besvikna när vi mitt bland restauranger och barer i gamla stan helt plötsligt stod framför denna lilla så omtalade fontän. Rimondi-fontänen är en magnet för turister i Rethymnon. Fontänen byggdes år 1626 på order av sin namnmakare, borgmästaren "Rimondi". Rimondi-fontänen byggdes i den venetianska stadens dåvarande centrum på Platanou-torget och hade som mål att ge medborgarna vatten. Det finns tre pooler vid fontänen där vattnet strömmar från lejonens huvuden. Fyra pelare längs fontänen och ovanför är latinska ord, men faktiskt kan bara ordet "Fontes" fortfarande läsas. Jaha då har vi sett den. Nu hade det börjat skymma ute och vi var hungriga. I smala gränder med knappt 3 meter mellan väggarna fanns hur många små Tavernor som helst men det kändes en liten aning för trångt. Vi fastnade till slut för Asikiko  som är kända för sin äkta Cretan food, som låg mer öppet precis vid tornet som tidigare var en turkisk mosk'e utanför de riktigt trånga gränderna och detta var ett lyckoval. Gudomligt god mat och dryck. Mätta och nöjda med vårt val av restaurnag kände oss nu klara att strosa tillbaka mot den parkerade skotern. Lite shopping hann vi också med i de mysiga små butikerna i gamla stans gränder. Tillbaka till skotern ja...... det var nu bäckmörkt ute och inte så lätt att lokalisera sig längre. Google Maps.... men inte tillförlitligt. Det blev ett antal svängar åt alla möjliga håll innan vi slutligen hittade fram. Att köra i mörkret i en stad man inte alls är hemma i kräver sin förare kan jag tala om. Ok vi hittade till slut huvudgatan som leder mot hotellet och svängde in, då uppstod gap och skrik från al, la möjliga håll och vi insåg att vi körde mot trafiken!  Jaja alla kan göra misstag i mörkret 😲 Men slutligen kom vi ut ur stan och kunde återvända till hotellet igen. Vilka äventyr.

210831  Sista dagen i augusti. Vi återvände västerut idag mot Chania till den strand vi var på för några dagar sedan, idag nästan ödsligt tomt. Sol och bad och sedan åter till hotellet där vi denna afton fixade lite egen middag och avslutade kvällen i sängen med lite TV tittande. Lugnt och skönt.

Bilder finns här.

210901 Ny månad och vi är fortfarande på resa här på soliga Kreta. Denna onsdag bestämde vi oss för att åter ta oss till sydsidan och den långa fina Plakia beach ca 3,5 mil från rethymnon. Vi tog den, enligt Google Maps, närmaste vägen och den var säkert närmare men gick via serpentinvägar och djupa raviner. Ganska häftig väg men vi tar nog den något längre men betydligt bredare och finare vägen tillbaka. Stranden är företrädesvis täckt med sand, men det ligger också en del klapperstenar i vattenkanten. Vattnet har vackra turkosa nyanser, och även om det ofta förekommer mindre vågor, är det generellt säkert att bada. Längs stranden finns flera sektioner, där man kan hyra solsängar och parasoller. Det finns också faciliteter för omklädning samt duschar och toaletter. Efter att parkerat skotern under ett pinjeträd vid en Taverna blev det sol och massor av bad i de härliga vågorna som stundtals var rejält höga. Efter några timmar återvände vi mot skotern och gick in på tavernan bredvid och avnjöt varsin god sallad i skuggan under vinrankorna. Återresan till hotellet på nordsidan gick bra och vi följde vårt tradition att ta ett svalkande pooldopp och vila lite i skuggan. Kvällens middag åts på, Herkules, en av Tripadvisorns rekommenderade restauranger i närheten men gav inte oss några svindlande upplevelser. Sakta släntrade vi tillbaka till hotellet och avslutade kvällen med en stund på balkongen där temperaturen nu är behagligt ljummen såhär i början på september.

210902  Torsdag och vi har nu varit här i en vecka och då återstår ytterligare en vecka innan vi återvänder till Sverige. Det fick bli Geropotamos beach idag. Någon mil österut på stora vägen och sedan ner en smal betongväg till parkeringen. Vi fick en skön dag på denna lilla strand med sand och klappersten och emellanåt ganska höga vågor som gav mig en baklänges frivolt innan jag tog mig upp på stranden igen. Äsch det finns det som är värre än ett nedblötat hår och lite utsmetad mascara under ögonen. Som till exempel att bakdäcket på skotern var helt paff när vi skulle iväg mot hotellet igen!  Nej, nej va f-n, jaha bara att ringa uthyraren som lovade skicka en bil med hjälp inom en timma. Visst!! man har väl vart utomlands tidigare, och fått problem, och en utlovad timma kan bli både två och tre timmar innan hjälpen kommer. Men se denna gången var ett undantag. Efter 45 minuter kommer en engelsktalande vänlig grek med hjälpmedel som tätade hålet i hjulet. Det satt en rejäl skruv en bra bit in, men denna drog han ur, lagade däcket och pumpade upp det igen. Det funkade!! Till saken hör också att under tiden som vi fick däcket fixat kommer en gås upp från den närliggande ån och vandrar makligt, nyfiket fram och vill kolla vad som hände. Inte tillräckligt intressant tydligen för gåsen vände snart om mot ån och flöt vidare mot intressantare saker. Vi var nöjda med det nu uppumpade däcket och tog oss upp på stora vägen igen. Mannen som lagat däcket låg gott och väl bakom oss i några kilometer för att kolla att allt funkade och drog sedan förbi oss. Vi var sååååå nöjda med den snabba fina servicen. Väl tillbaka på hotellet igen var planen att denna kväll fixa lite egen middag men dagens äventyr gjorde att vi inte orkade utan gick ut och åt istället. Valet föll på restaurang  Thymari 200 meter österut från vårt hotell. Vilken höjdar restaurant !!! Helt suverän mat och synnerligen trevligt bemötande och service från personalen. Denna restaurant måste man besöka om man kommer till Rethymnon. Vi kommer definitivt att gå dit igen innan vi åker hem. Kvällen kunde sen inte ha slutat på ett bättre sätt. Att med ett glas vin från sängkanten se på fotboll när Sverige slår Spanien med 2-1 i VM kval matchen var hur kul som helst. Hurra !!

210903 Full storm! Nej men väldigt kraftiga nordliga vindar på morgonen som gjorde att vi beslutade oss för att åka till Damnoni Beach på sydsidan idag. Där är det säkert mer lä. VI KUNDE INTE HAFT MER FEL!!! Bara att ta sig dit när vinden och kastbyarna bara blev värre och värre ju längre upp i bergen vi kom var ett äventyr med råge kan jag säja. Vi kom iallafall fram till stranden som visade sig var nästan folktom, undrar varför? Kristallklart turkosfärgat såg otroligt inbjudande ut och vi slog oss ner på varsin solstol. Placerade sedan ryggsäckarna på stolen när vi badade för att inte hela stolen skulle blåsa bort. Jodå så kraftiga var kastvindarna och sanden peelade oss rejält. Det tog inte lång stund förrän vi insåg att det inte var något större nöje att stanna och då hade sanden letat sig in i varenda kroppsöppning kan jag tala om. Inte särskilt trevligt och väldigt synd på en fantastisk strand. Jag kände mig otroligt orolig för återresan, speciellt genom den långa trånga Kotsifou gorge eller "pussarnas ravin" som vi var tvungna att passera på den kortaste vägen tillbaka. Trots att vi körde väldigt långsamt och är två fullvuxna människor på en 125 cc så ryckte det och slet i både oss och hojen. Något av det värsta vi varit med om på skoter på alla våra resor. Det var otroligt skönt när vi äntligen kunde parkera utanför hotellet igen, helt oskadda. Nu fixade vi lite egen middag och slappade resten av kvällen, lätt chockade av dagens upplevelse.

210904 Idag är det betydligt mindre blåst ute när vi vaknar och vi beslutar oss för att även idag ge Damnoni Beach på sydsidan en ny chans. Visst, det blåste idag också men inte på långa vägar så som igår och färden dit gick fint. Denna otroligt vackra strand visade sig från sin bästa sida idag och vi solade och badade massor under några timmar i det stilla vackra vattnet. Återresan gick också bra men det blåste betydligt mer nu på eftermiddagen än det gjorde i morse. Vi tog oss i allafall tillbaka på ett säkert sätt. Nu kommer vi inte att åka över till sydsidan något mer då vi i morgon har skotern för sista dagen. Kl. 21.00 i morgon kväll ska den vara tillbaka hos uthyraren igen. Ikväll blir det middag ute och vi letar någon restaurang med bra recensioner.

Bilder finns här.

210905  Molnen låg täta, för första gången på denna resa, när vi vaknade och det var sista dagen med skotern. Ja men vi kan ju inte sitta på hotellrummet hela dagen så vi drog västerut till en hyfsat närliggande strand. Det var ju iallafall varmt ute så bada kan man göra ändå. Efter någon timma klarade det upp och blev en fin och solig dag. Vi tog varsin sallad som lunch på Tavernan i anslutning till stranden och sedan ett sista dopp innan vi packade ihop och åkte tillbaka till hotellet. Nu är skotern återlämnad och vi får gå ner till vår närmaste strand om vi vill bada dessa sista dagarna. Prognosen säjer dock att de kommande 4 dagarna ska bli molning och även regn. Hoppas prognosen är fel 😉. Middagen fixar vi själva ikväll och sen blir det lite lugnt med en film eller serie eller nåt sådant.

210906  Molningt idag oxckså. Vi packade iallafall ryggsäckarna och gick ner till närmaste strand där vågorna gick mycket höga och det var röd flagg. Inget bad i havet idag alltså men några goa timmar på solstolen blev det när solen visade sig mellan molnen. Kvällens middag blev ett återbeök på Thymari som vi var så nöjda med för några kvällar sedan. Inte heller denna kvälls middag gjorde oss besvikna och vi strosade sakta åter till hotellet i den kraftiga kvällsblåsten.

210907  Idag sade prognosen att det skulle bli regn större delen av dagen men vi tog ändå ryggsäckarna och strosade längs strandpromenaden där vågorna idag var om möjligt ännu högre än igår. Himlen var blygrå så vi tog beslutet att stanna vid hotellets pool och läsa lite och ev ta ett dopp i den fina poolen. Det kom inget regn men heller inte särskilt mycket sol. Ny Taverna, Akropolis, som även denna serverade mycket god mat. Nu återstår bara sängfösare på balkongen och sedan horisontalläge för ännu en god natts sömn.

210908  Sista dagen och även idag hänger regnmolnen tunga på himlen. Då får det bli lite packning inför hemresan imorgon och kanske ett sista dopp i poolen under dagen. Lunch och middag tar vi denna sista dag på någon närliggande Taverna.

210909  Hemresa! Tack för oss Rethymnon på Kreta. Kanske vi ses igen.

Sammanfattning:  Kreta är en riktigt stor grekisk ö och vill man se lite mer än bara den närmaste stranden, bör man definitivt hyra bil eller, för den våghalsige, en skoter. Vi fastnade definitivt för de fina stränderna rakt söderut från Rethymnon där det inte är lika turistiskt men det är stundtals smala och jobbiga vägar för att ta sig dit, speciellt på skoter. Tavernorna överallt serverar mycket god, och billig mat.