Filippinerna o Hong Kong

200117 Ett litet.... orosmoment inför denna resa, som skulle ta oss till 3 av Filippinernas öar, var vulkanen Taal's aktivitet. Vulkanen har skickat ett rejält askmoln upp i skyn och man befarar ett större utbrott inom några dagar eller veckor. Vi hade inte planerat att stanna på ön Luzon där denna vulkan ligger men för att ta oss från ön Bohol till ön Palawan och sedan från Palawan till Hong Kong så ska vi mellanlanda i Manilla som ligger på denna ö. Vi valde dock att inte oroa oss för mycket utan avvakta och agera om situationen förändras. Som om inte detta skulle vara nog så bryter ett smittsamt virus ut i Kina. Cornonaviruset !!! Bara att köpa munskydd att ta med även om det inte, när vi åker, finns några registrerade fall i Filippinerna.

200130 I mkt arla timma hämtas vi av svågern för att åka iväg. Det är lika grått, trist, kallt och tråkigt hemma i Sverige som det varit de senaste månaderna så det kändes riktigt gött att åka till sol och värme. Efter kort mellanlandning i London äntrade vi flyget för den 11 timmar långa färden till Hong Kong och det visar sig att planet knappt var halvfullt. Detta gjorde att vi kunde lägga beslag på 3 säten och kunde sträcka ut oss ordentligt under den långa färden. Lyxigt!! Väl framme i Hong Kong blev det lite stressigt eftersom sjukvårdspersonal gick på flyget först för att kolla några slumpvis utvalda passagerare efter ev. virussmitta, innan vi fick gå in i terminalen. Vi hann inte mer än ut ur planet förrän nästa kontroll, nu lystes alla som steg av för att kolla efter ev. febriga resenärer. Vi plockade upp de medhavda munskydden och ställde oss i passkontrollkön tillsammans med hundratals andra resenärer som, i stort sett alla, bar munskydd i olika varianter och färger. I vanliga fall så ska man ju fylla i ett "inresekort" men med tanke på den härjande virusen så var det nu tre st kort med minimala skrivfält som skulle fyllas i. Ett av formulären granskades snabbt att passkontrollanten dom andra två slängdes snabbt tillbaka till oss. Så var det med dessa "viktiga" dokument. Vidare med anslutningsflyget till Cebu som avgick i tid och endast tog en dryg timma. Lyckliga ser vi sedan vi passerat ännu en säkerhetskontroll i Cebu, att våra väskor också kommit fram och förmodligen gjort ett antal varv på bandet under tiden vi stått i passkön. Ut och hämta lite filippinska pesos i en ATM apparat och sedan hugga en taxi som ska köra oss till hotellet. Det var betydligt längre från flygplatsen till hotellet än vi trott. I nästan en timma fick vi genom bilfönstret en första titt på fredagsvimlet i Cebu city. Stor, stökig, kollosalt varm och ganska skräpig stad konstaterar vi, men vi ska ju endast tillbringa 2 nätter här och sedan ta båten till Bohol och den lilla halvön Panglao. Nu var det segt i ögat efter otroligt lite sömn de senaste 24 timmarna och rejäl Jetlag. En sen lunch, snabb sväng ut runt hotellet och sedan slappistillvaro på hotellrummet denna första dag på Filippinerna. I morgon måste vi utforska lite mer av denna stad när vi förhoppningsvis är mer utvilade och alerta. Natti natti, och vulkanen håller sig lugn än så länge 😎

CEBU City

200201  Efter en lååång natts sömn och en stadig frukost var vi nu redo att utforska denna stad. Vi hade ju i vanlig ordning förberett oss och tagit med en hemgjord "reseguide" över Cebu city som vi kikade igenom innan vi drog iväg ut på stan, utrustade med vattenflaska modell större då det redan vid 10.00 tiden var ca 30 gr vamt och solen sken från en i stort sett molnfri himmel. Vi släntrade ner längs Colon street, som är ett måste, om man besöker denna stad och som lär vara den äldsta gatan i landet. Kommersen var redan i full gång med allehanda försäljning bestående av allt från små levande kycklingar till tvättmaskiner, allt i en salig röra. När vi närmade oss slutet på Colon street styrde vi kosan mot The Heritage of Cebu Monument. Detta monument är gjordt av ett antal skulpturer i betong, brons, mässing och stål visar scener av händelser relaterade till Cebu's historia. Byggandet av monumentet började i juli 1997 och färdigställdes i december år 2000. Lite obligatoriska foton fick vi ju ta och sedan släntrade vi över till nästa sevärdhet på andra sidan monumentet. Denna sevärdhet var Yap San Diego Ancestral House och det sägs vara det första kinesiska hus som byggdes utanför Kina. Huset byggdes någon gång mellan år 1675 och 1700 och uppfördes av en kinesisk köpman vid namn Don Juan Yap och hans hustru Dona Maria Florido. Huset är numera ett välbevarat museeum som vi på ca 10 minuter tog oss igenom. Man måste ju vara lite kulturell också när man är på semester..... 😀 och lite shopping måste vi väl göra också.....Vi vet av erfarenhet att det ibland kan behövas lite kraftigare munskydd om man ska hyra skoter och köra på grusiga vägar. Därför inköptes några dylika tingestar då vi planerar att just hyra skoter när vi kommer till de nästa två öarna, Bohol och Palawan. Munskydden var...... mer praktiska är snygga kan man väl säja men kommer att fylla sin funktion och kostade inte mer än några kronor styck, helt överkomligt. Nu var vi törstiga, dammiga och genomvarma och vände därför kosan mot hotellet igen för lite kall dryck (inte vatten) och ett härligt dopp i den fina takpoolen samt någon timma på en bekväm solstol. Nu fick det bli lite välbehövlig vila på rummet innan det var dags att leta restaurang för kvällens middag.

Bohol/Panglao

200202  Då var det dags för en resdag till vårt nästa mål som är Bohol. Efter frukost och utcheckning tog vi taxi till färjeterminalen och Pir 1. Biljetter inköptes och vi satte oss att vänta i den överfulla vänthallen. Båtturen tog sedan ca 2 timmar och gick lugnt och fint. Väl framme tog vi åter en taxi till vårt hotell Vanilla Sky Dive Resort på sydvästra hörnet av Bohol. Tyvärr har nu maken dragit på sig en rejäl förkylning och var väl inte sådär jättepigg men en kort promenad för lite inköp av dryck m.m och sedan ett skönt dopp i poolen. När det mörknat ute vid 18.00 så letade vi oss fram till en inbjudande restaurang i närhet och fick oss en god middag och avslutade sedan kvällen med var sin god drink i hotellets bar.

200203  Denna dag börjar inte bra !!! Maken har haft en jobbig natt med feber och ond hals och mår inte särskilt mycket bättre när han vaknar på morgonen. (Nej det är INTE Coronaviruset) Han får snällt stanna kvar i sängen och kurera sig med Alvedon och vatten och själv tog jag bok, vattenflaska m.m och intog horisontalläge på en solstol vid poolen några timmar. Som om inte den nyutbrutna förkylningen var nog så får vi via mail information om att vår flygresa mellan Manilla och Hong Kong den 17/2 är inställd och vi ombeds kontakta flygbolaget för att helt avboka eller boka om till annat flyg. PUST !!! Vi ska stanna här på Bohol till den 11/2 då vi via Manilla ska flyga vidare till ön Palawan och Puerto Princessa. Där ska vi stanna 6 nätter och sedan flyga till Hong Kong med mellanlandning i Manilla. Så ser vår resplan ut. Men nu har alltså den sista turen mellan Manilla och HK ställts in. Jaha..... vad gör vi nu? En snabb tur på byn för att leta upp ett apotek (till den förkylda maken) och besöka en lokal resebyrå. På resebyrån kunde dom inte hjälpa till utan hänvisade till flygbolagets representanter på flygplatsen.... så tröttsamt. Nåja lite mat och inköp av mer vatten fick avsluta denna mkt tidiga afton för maken behövde sova tidigt idag. Själv plöjde jag mig igenom en halv bok innan det var dags att sova. Hoppas verkligen att problemet med det inställda flyget fixar sig i morgon. Svårt att släppa i tanken och det var inte helt enkelt att koppla av och somna.

200204  Som tur var så kände sig maken bättre idag och tog en tur efter frukost för att hyra skoter. Nu måste vi lösa problemet med det intällda flyget annars tar vi oss inte hem med vårt bokade flyg från Hong Kong den 20/2. Vårt första mål var flygplatsen i Tagbilaran för att se om vi kunde få hjälp med vårt inställda flyg. Väl framme så var det lång kö bara för att ta sig in på flygplatsen och vi bestämde oss för att leta oss fram till en resebyrå (som vi hittat på flygbolagets hemsida) inne i centrala Tagilarna på Bohol. Trafiken var otroligt tät, rökig och häftig i centrum och det var mer eller mindre djungelns lag eller "störst går först" lagarna som gällde. Efter att ha stannat ett antal gånger för att fråga efter vägen till resebyrån hittar vi fram och det visar sig att...... det var stängt och ingen skylt om när dom öppnar. Nu börjar tålamodet och humöret att kana rakt ner mot skosulorna, men vi går in i en närliggande snabbmats restaurang som hade en stor bild på en kopp kaffe på fönstret utanför. Yes.... lite kaffe medan vi väntar på att resebyrån kanske öppnar. Jag ställde mig i kön och maken tog ett bord..... efter ca 30 minuter var det min tur och jag beställde nöjd 2 koppar kaffe. Kvinnan mitt emot stirrar mig likgiltigt rakt i ögonen och svarar "No coffee" Där kunde jag gjort mig olycklig och givit henne en rak höger men som den sansade svensk man är ler man och beställer istället en Coca Cola. När jag skulle betala det fasila priset av motsv. 9 kr betalade jag med en MYCKET STOR sedel. Hon tittade fortfarande likgiltigt på mig och frågade om jag hade mindre växel. Mitt svar blev "no change " med ett mkt elakt leende i hela ansiktet. Lite barnsligt men det kändes lite gött ändå. När Colan var urdrucken återvände vi till resebyrån som nu faktiskt var öppen. Dock kunde dom inte heller hjälpa oss med någon ombokning utan hänvisade till flygplatsen. Jaja då får vi väl ta oss dit i alla fall då och kom efter en säkerhetskontroll..... av hjälm och telefon in och fram till flygbolagets disk där vi åter blev stående en bra stund. Nu så..... Nej ingen hjälp där heller utan rådet blev att ringa flygbolaget. F-------n va man blir trött. Vi åkte tillbaka till hotellet och bokade själva via webben en ny resa mellan Manilla och Hong Kong med annat flygbolag som förhoppningsvis ändå flyger dit. Bara att hålla tummarna. Dags att leta oss ner till havet för att få ett välbehövligt dopp, men se det var inte så lätt. Och varför skulle det vara det efter en sådan här dag. Överallt där man närmade sig stranden så fick vi inte ställa våra skoter det var "NO PARKING" precis överallt. Vi gav upp till slut och for tillbaka till hotellet och tog ett svalkande dopp i poolen, tack och lov att vi bokat hotell med pool.

200205  Ganska fint väder idag så vi tog skotern och åkte till Alona Beach för att bada. Fantastiskt fin strand och helt underbart vatten. Äntligen!! ett dopp i havet som generöst bjöd på ca 28-29 gradigt varmt klart och fint vatten. Vi fick iallafall några timmar med sol och bad innan det mulnade på såpass att vi valde att packa ihop och ta en minilunch på väg tillbaka till parkeringen där vår skoter stod. Inköp av vatten och lite annat smått och gott och sedan tillbaka till hotellet för att avvakta vädret. Den tjocka molnigheten höll i sig så vi valde att stanna på hotellet resten av eftermiddagen. Nu när vi bekantat oss lite med ön så börjar vi fundera på om vi ska ta och boka några utfärder. Det vi är lite sugna på är Chokolate Hills och någon båtutfärd till någon eller några av de små öarna utanför Panglao. Vi ska nog ta och kika lite och ev boka när vi går in till byn för att äta middag ikväll. Valet för kvällens middag föll på en Thairestaurang som låg utefter strandpromenaden vid Alona beach. Jättegod förrätt och huvudrätt och några kalla San Miguel till det. Nöjda strosade vi sedan vidare längs strandpromenaden för att ta en "efterrättsdrink" någonstans. Vi fastnade för en liten raggaebar där musiken var hög och rejält gungande. Dom hade dessutom Happy Hourer mellan 10.00 - 22.00 ..... helt ok !! Vi slog oss ner och hade precis beställt var sin Pina Colada när jag kände något som kröp över min vänstra fot. När jag tittar ner i sanden under bordet och runt omkring oss får jag till min fasa se att där var mängder av kackerlackor stora som fullvuxna hamstrar....nästan!. Hade vi inte hunnit beställa drinkarna hade vi genast rest oss och valt ett annat ställe. Usch och fy!!! Nu blev det till att langa upp ben och fötter på närmaste stol och ha ett vakande öga under och omkring bordet. Dom små monstren kilade runt omkring i sanden och tog sig även upp längs stolbenen i trä vid bardisken. Vi satt på plaststolar !!! Den drinken dracks upp i en rasande fart kan jag tala om och servitören bad om ursäkt för alla kackerlackorna när vi snabbt betalade våra drinkar för att gå. Jaja.... så dags att be om ursäkt då. Vi tog oss tillbaka upp till huvudgatan och frågade runt lite angående utfärder och har väl nu bestämt hur vi ska göra utan att  boka något ännu. Det gör vi i morgon när vi kollat väderprognosen igen. När vi är nästan var framme vid avtagsvägen ner till vårt hotell gled vi in på en lokal bar för att få oss en sista nattfösare och där..... hör vi faktiskt för första gången denna resa ett par män som pratade svenska. Vi började prata med våra landsmän och fick en riktigt trevlig stund med en hel del tips för kommande dagar här på Bohol då dessa båda varit har flera gånger och i långa perioder. Efter ett par timmar och lite mer flytande så avslutade vi kvällen på baren, betalade och tog oss tillbaka till hotellet glatt konstaterande att vi nu nog hittat vår "stambar" på denna ö.

Bilder ser du här.

200206  Vi konstaterar när vi drar från gardinen att det är jämntjockt grått på himlen och prognosen säger regn mer eller mindre hela dagen.... sådär kul. Efter frukosten håller det upp en stund och vi tar skotern in till centrum och bokar utfärd till Choclate Hills i morgon. Och regnet fortsatte att mer eller mindre ösa ner hela dagen.... Strax innan vi skulle gå ner och äta pizza på vårt hotell kom nästa elände. Den senast bokade resan Manilla-Taiwan-Hong Kong, får vi meddelande om att Taiwan-Hong Kong är inställd!!! Nu får det räcka och humöret störtdök rakt ner i skorna. Flygbolaget hänvisar till sin hemsida men där fanns ingen hjälp att få..... jaha vad gör vi nu. Där var den kvällen förstörd.

200207  Efter frukost packade vi väskorna och väntade in chuffören som skulle hämta oss för dagens utfärd. Första stoppet blev Tarsiers Sanctuary där vi tysta fick vandra en liten stig in i djungeln och vid några tillfällen se dessa små "spökdjur". Det filippinska spökdjuret är en mycket liten primat, från 117 till 127 mm lång exklusive svansen, och väger 110 till 153 gram.Den får lagom plats i en människohand. Pälsen är gråbrun och mjuk, och täcker hela kroppen med undantag för svansen som är nästan hårlös. Ytteröronen är stora membran som hålls i nästan konstant rörelse. De enorma ögonen, som lär vara de största i förhållande till kroppsstorleken i hela djurvärlden, är det mest iögonenfallande draget. Ögonen kan inte röra sig i sina hålor, istället kan hela huvudet vridas 180 grader. De små varelserna hade sin viloperiod när vi var där och man fick absolut inte störa dom. När jag försiktigt smyger fram för att ta en bild inser jag samtidigt som jag "knäpper av" att jag glömt stänga av blixten och ett ljudligt stön och sus hörs från omgivningen. Jag drog snabbt skamsen därifrån och stängde sedan av blixten 😥. Det småregnade hela tiden och det var riktigt skönt att sätta sig i bilen igen och åka vidare mot Chocolate Hills. Väl framme fullkomligt vräkte regnet ner men det var bara att kliva ur bilen för att skåda denna sevärdhet. Chokladkullarna (Chocolate Hills) är ett udda geologiskt fenomen med över 1000 nästan likadana toppiga runda kullar av kalksten. Kullarna är en välkänd turistattraktion och har föreslagits som världsarv. De kallas chokladkullar därför att den magra växtligheten på kullarna blir chokladfärgad under torrperioden. Det är inte klarlagt exakt hur kullarna har uppstått. Geologer har ett antal olika hypoteser, som åberopar allt från erosion till explosiva vulkanutbrott. Det finns även lokala legender om kullarnas ursprung. Enligt en legend handlar det om jättar som kastat sten på varann och enligt en annan sägen är kullarna avföring från en gigantisk vattenbuffel. Nu var dagens utfärd över och vi blev avlämnade på hotellet igen för att ta itu med reseproblemet. Efter lång väntan i telefonkö lyckades maken äntligen komma fram till flygbolagets kontor och bokat om vår resa från Taiwan till HK men med avresa tidigt dagen efter dvs 18/2. Detta innebär en natt på Taiwans flygplats eftersom vi inte har visum och därmed inte får lämna flygplatsen..... Nu håller vi tummarna för att det inte ska bli fler ändringar eller inställda flyg. Oerhört lättade tog vi ett dopp i poolen och bytte sedan om för att promenera in till byn för en fisk och skaldjursmiddag. KVällen avslutade vi sedan på "stambaren" Nates place, och lite prat med våra landsmän igen.

200208  När vi drar från gardinerna på hotellrummet så....... vräker regnet ner idag igen. Nu börjar detta bli riktigt jobbigt. Inte många soltimmar på denna resa ännu, suck. Men tro det eller ej efter lunch ungefär så sprack himlen upp och solen kommer fram och lyser så gott på oss. Det var bara att slänga sig på skotern och leta oss fram till en av de stränder som vi tänkt besöka och den första vi hittade var White Beach. Lång, härlig, nästan tom men inte särskilt bred kritvit strand som även lockade med torkosskimrande vatten. Bara att klämma ner ryggsäck och handuk på stranden och slänga sig i vattnet som var varmt och skönt. efter någon timma åkte vi vidare för att se om vi kunde hitta några av de andra stränderna i närheten, som vi fått tips om. Det var inte det lättaste..... ingen skyltning, superdålig väg och inte särskilt fin strand eller vatten blev det besvikna resultatet. Det är påfallande skräpigt och skitigt runt många av stränderna här har vi upptäckt. Det räcker att man går några meter upp från stranden och in mot växtligheten så ligger det driver av tomflaskor, gamla lådor, plastskräp och annan bråte överallt. Tråkigt ! Nåväl när vi känt oss nöjda med eftermiddagens sol och bad så drog vi tillbaka till hotellet för ett svaltande dopp i poolen och sedan in till byn för middag på en Thairestaurang. Till denna restaurang kommer en man som vill sälja utfärder och vi bestämmer oss för att köpa en utfärd tillnågra närliggande öar nästa dag. Mätta och belåtna tog vi idag, tidig kväll, för att vara pigga inför morgondagens båttripp.

200209  Solen lyser gott från en klarblå himmel när vi vaknar och vi ser fram emot en härlig tur på havet idag. Bilen kom och hämtade oss vid hotellet vid 9-tiden, som utlovat och vi klev sedan på båten från Alona bech. Som tur var så fick vi, utrustade med flytväst, sitta under ett soltak på båten för solen var intensiv. Vi gjorde stopp på den första ön och där gick sedan mindre båtar ut för snorkling i närheten. Efter några timmar for vi med den större båten vidare till Virgin island där vi fick en härlig havspromenad i det ljumna klara fina vattnet och en tur upp på den smala lilla sandbanken som är Virgin island. Inga hus, solstolar eller vattenskotrar bara några båter där man kunde köpa dryck och en bit mat, väldigt rofyllt och vackert. Nöjda med dagens utfärd återvände vi till Alona beach frampå eftermiddagen och slog oss ner på en bar för lite sen lunch och en kall öl. En Filippinsk moppetaxi (en slags moped med överbyggd sidovagn) fick sedan köra oss tillbaka till hotellet. Vi var tämligen trötta efter dagens utfärd och valde att äta hotellets goda stenugnsbakade pizzor till middag denna afton.

Bilder ser du här.

200210 Sista dagen här på Bohol och när vi drar från gardinerna så regnar det inte, det fullkomligt vräker ner. Jaha... får hitta på annat idag då såsom digitalt checka in till morgondagens flighter till Palawan och Puerto Princessa och håller tummarna för att det ska funka. Ingenting är numera självklart på denna resa. Det får bli lite lätt förberedande packning och boken idag, iallafall på förmiddagen. Vi hoppas på lite uppehåll efter lunch så att vi kan ta en sista sväng in till byn för lite shopping och middag samt lämna tillbaka vår hyrda skoter. Regnet fortsatte hela dagen och det vara bara att plöja genom boken och ta det lugnt. Det blev massage för maken och jag tog mig en sista runda i affärerna och sedan avslutade vi med en Thai middag.

Palawan/Puerto Prinseca

200211 Tro det eller ej men resan från Bohol via Manilla hit till Palawan/Puerto Prinseca funkade utmärkt. Ingenting är garanterat på denna resa så allt som funkar belönas med ett stort HURRA !! Vi har nu checkat in på vårt hotel Dolce Vita och det är hur fint som helst. Vi packar snabbt upp och frågar sedan damen i receptionen efter en bra restaurang, vi blir rekommenderade Kinabuchs och tar en moppetaxi dit. Avnjuter sedan en av de godaste fiskrätter vi någonsin ätit, bestående av en tonfiskgryta och en rejäl grillad bit blue marlin. Den middagen satt som en smäck och följdes sedan av lite lätt vätskeshopping innan vi begav oss tillbaka till hotellet igen.

200212  Lite mulet på himlen och vi bestämmer oss för att ta det lite lugnt idag. Men så blev det givetvis inte..... nya besked om inställda flyg gör att vi får snirkla oss igenom webben i jakt på nya lösningar för att ta oss till Hong Kong...... man blir sååååå trött!! Vi har nu bokat om/bokat av/bokat nytt beroende på alla nya svängar som flygbolagen förser oss med. Hur vi än gör så blir det bara 1,5 dag i HK men det är ok bara vi kommer med flyget hem den 20/2. Vi tar sedan ett långt härligt dopp i poolen och slappar lite på en solstol på eftermiddagen i solen. Jaha.... va hittar vi på mer här på Palawan? Vädret ser lovande ut så vi bestämmer oss för att boka en tur till den underjordiska floden som är en heldagsutflykt i morgon. Ikväll blir det middag på en grillrestaurang långt ute i bushen men med väldigt god mat även denna kväll.

200213  Redan kl 07.30 blir vi hämtade för dagens äventyr. Vi ska besöka Sabang Underground River som ligger i en nationalpark ca 50 km norr om Puerto Prinseca. Denna underjordiska flod är 8,2 km lång och som år 1999 noterades på UNESCO's världsarvlista och röstades även fram som en av världens sju underverk år 2012. Väl framme i byn fick vi, efter ca 2 timmars bilresa, lite "fri tid" att kika runt innan det var dags för en jättegod lunchbuffée. Sen var det dags att äntra en Banka båt som tog oss till stranden varifrån vi fick gå en bit till flodmynning och i ännu en kanotliknande farkost som skulle ta oss in i grottan. En otroligt häftig tur som guidades av en audioutrustning samt vår "kapten" på kanoten. Efter ca 45 minuter var vi tillbaka i dagsljus igen och började vår vandring tillbaka genom djungeln. Väl ute på andra sidan fanns både apor som fått tag i en toarulle och hade jätteskoj på toalettbyggnadens tak och en stor varan som kom fram för att lata sig i solen. En av de större aporna fattade uppenbarligen intresse för maken och slog sina lovar runt honom nyfiket, då övergick det roliga till lätt skräck och jag tog tillflykten ner till stranden där barka båtarna låg och väntade på oss. Spännande och välarrangerad dagsutflykt !!!  I morgon blir det ö-hopping i Honda Bay med sol och bad, tjoho......

200214  Valentins day.... Vi blir hämtde vid 08.30 och det bär av till hamnen och med en barka båt styr vi mot närmaste ön Lilli island. Där lämnar vi vårt bagage för att med samma båt åka ut till ett närliggande rev för snorkling. Jag snorklar inte utan njuter av solen på flytbryggan medans medresenärerna (från England, Japan, Vanatauu och Polen) snorklar och matar fiskarna med banan och bröd. Enligt maken och några av de andra medresenärerna på vår båt så var sikten i havet inte särskilt bra så snorkelturen var "sådär". Tillbaka till Lilli island och en promenad på stranden innan det var dags att äta lunch. Även denna dag en buffélunch som smakade helt ok. Nu åker vi vidare till nästa ö Cowrie island där vi får några timmar med sol och varma sköna bad. Tyvärr blev det endast två öar idag eftersom vädret inte tillät att besöka den tredje ön. Åter mot fastlandet och tillbaka till hotellet. Kvällens middag var bokad till hotellets restaurang där det skulle serveras en speciell Valentin middag. Förväntansfulla gick vi mot restaurangen som kvällen till ära var dekorerar med levande ljus, röda rosetter runt lyktstolparna och hjärtan hängande lite överallt. Nu hade vi sedan vi kom hit till Palawan ätit fantastisk mat varje kväll men denna kväll blev ingen riktig höjdare. Vi hade beställt en fisk- och en kycklingmeny och fick en fisk och en köttmeny..... orkar inte tjata utan äter ändå. Men vi vill ändå kvällen till ära ta en flaska vin till maten och frågar efter vinlistan. - Vi har ett rött och ett vitt, blev svaret. Vi valde det röda som ställdes fram på bordet oöppnat och iskallt, jaja. Vi hade inte mer än påbörjat huvudrätten då efterrätten kom in....  hmmm redan? Chokladkaka stod det på menyn men efterrätten bestod av två muffins där man hällt över en skvätt chokladsås och daskat dit två inlagda körsbär som dekoration. Det blir ingen mer middag på hotellet i alla fall.

200215 Solen strålar och vi bestämmer oss för att besöka ett närliggande Shopping Mall på förmiddagen. När vi strosat runt i Mallen en stundoch handlat några saker bestämmer vi oss för att se om vi kan hitta ett SPA och strosar ut på gatan i den riktning vi tror oss veta att SPA't ska vara. Det är nu ohyggligt varmt och avgaserna ligger tunga över staden och man behöver inte gå många meter förrän allt man har på kroppen är dyngvått av svett. Vi lägger ner tanken efter en stund och återvänder till hotellet och poolen samt bokar in en utfärd i kväll istället. Vi ska först äta middag på en flytande restaurang och sedan med mindre båt in i mangroveträsket för att titta på Eldflugor. En makalöst häftig upplevelse och kvällen var dessutom helt stjärnklar och synen, när vi tyst glider fram i träsket och ser de vackra eldflygorna som lyser upp likt julgransbelysning modell större i träden, är fantastisk.

200216 Idag är likt gårdagen solen strålande och vi bestämmer oss för en sista utfärd till Pandan island som ska vara väldigt vacker. Vi ringer vår moppetaxikompis Rommel som kommer farande efter en stund och ska ta oss till hamnen för utfärden. Men se det gick inte så bra..... När vi endast åkt några hundra meter på "highway" blir vi stoppade av trafikpolis och Rommel blir ombedd att köra åt sidan. Hmmmm.... känns inte riktigt bra. Ännu fler trafikpoliser och vanlig polis har nu mer eller midndre omringat oss och i det läget känner man sig inte särksilt kaxig kan jag tala om. Tydligen saknar Rommel tillstånd och polisen riktar blicken mot oss och säger att detta fordon inte går att hyra. Bara att snällt och snabbt kliva ut och fortsätta gå i färdriktningen. Det saknas aldrig förare som är villiga att köra oss, med tillstånd 😉 Vi kommer så småningom fram till hamnen som ligger gott och väl 45 minuters resa från hotellet. Betalar utfärden och kliver ner i den båt som vi själva ska disponera ut till ön idag. Lugn och fin överresa i strålande sol och blå himmel och den vackra ön bjuder på makalöst vatten och en vit härlig strand. Vi får också besked att "allt ingår" på ön. Solstolar, lån av paddelbåt och lunch med mera. Under tiden ligger båten och väntar på oss i strandkanten en bit bort. Vi tillbringar härliga timmar på ön med sol och bad och njuter otroligt så här den sista hela dagen på Filippinerna. Nöjda återvänder vi sedan, några timmar senare, med båten till fastlandet och glider in på närmaste bar för att släcka törsten med en liter öl att dela på till det fasila priset av 20 kr. Vi vandrar sedan sakta vidare i solgasset upp mot stora vägen och väntar på att få fatt i en moppetaxi men dom lyser med sin frånvaro så det får bli en lokal "minibuss" istället tillsammans med ett stort antal lokalbor. En mycket intressant upplevelse som bjöd på många goda sktratt och intressanta iakttagelser av medpassagerare och inredning i denna "buss". Så här sista kvällen återvänder vi till restaurang Kinabuchs för en riktigt god middag.

Bilder ser du här.

200217  Dags att packa och tillbringa dagen med lite poolhäng för att i kväll påbörja den spännande resan till Hong Kong. En viss skeptis vilar i bakhuvudet inför denna resa då det varit så himla mycket strul med alla av- och ombokningar. Vi håller tummrna. Ibland blir man bara positivt överraskad, allt funkade perfekt och man blir såååå glad.

200218 Efter ett långt uppehåll ( ca 8 timmar) i Taiwan så bar det iväg till Hong Kong. Varmt och skönt och solen lyste härligt på oss då vi tog taxi till hotellet. När vi installerat oss och packat upp ett par saker så var det dags att kolla omgivningarna i denna kollosala storstad. Det blev besök på Ladies market för lite shopping och middag på en liten mysig restaurang. Men nu började senaste nattens mycket dåliga sömn göra sig påmind och det blev väldigt tidigt sänggående denna kväll. Vi har nu hela morgondagen här i HK att använda för de sevärdheter som vi vill uppleva och det gäller att utnyttja den dagen väl, god natt....

200219 Idag ska vi "göra Hong Kong" och börjar med att ta en taxi till Victoria Peak på Hong Kong ön, vi bor på Kawloon. En otrolig utsiktspunkt även om det var lite molnigt på förmiddagen och blåste lite kyligt, vi har ju varit bortskämda med väldigt skön värme de senaste veckorna. Ner från utsiktplatsen blev det en Tram som tog oss brant utför ner tillbaka  på plan mark igen. Nästa plan var att ta oss tillbaka till Kawloon sidan igen med Public Transportantion och vi hoppade på den lokala buss som stod närmast och faktiskt skulle till hamnen. Turen med buss gick snabbt och lätt och vi var snabbt vid hamnen där vi tog en färja över till Kawloon igen. Vi strosade längs kajen och hittade en resebyrå och bokade en båttur med en riktig Djonk i hamnen för att kika på ljusshow ikväll. Nu började det suga i magen och vi gick och gick och gick för att leta upp en liten restaurang för en bit mat. Äntligen, där var en restaurng som såg ok ut och vi gled in och beställde kall öl och några vårrullar. Allt smakade gudomligt! Vi promenerade sedan vidare mot hotellet för att ge ben och rygg lite vila. Kvällen ineddes senare med god mat på en restaurang i hamnen med vacker utsikt och vi vandrade sedan ner mot Pir 3 där vi skulle kliva på kvällens farkost. Dom är mycket speciella dessa djonkar och den båt vi skulle åka med var 64 år gammal men fin och välskött. Vi klev upp och satte oss i aktern och blev serverade var sitt glas vin medan vi sakta gled ut i Hong Kon bukten i mörkret. Magiskt men något kyligt så det var tur att vi klätt på oss ordentligt. Efter att ha åkt över till andra sidan hamnen och hämtat upp några fler resenärer gjorde båten en rundtur och vi kunde skåda alla de nu upplysta skyskraporna på båda sidor vattnet. När kl var ca 20.00 startade musiken och ett sljusspel från båda sidor upenbarade isg mot himlen. Ganska trevligt men kanske inte riktigt så mäktigt som vad vi väntat oss. En kul avslutning på denna resa och tidigt i morgon bitti bär det av hem igen.

Bilder ser du här.

Sammanfattning: Vi hade lite otur med vädret på Bohol 4 av 9 dagar var det molnigt och regn. Beronde på allt flygstrul så gick nästan 1,5 dag med att försöka lösa dessa problem. Det är väldigt billigt att äta och dricka på Filippinerna men en del av de stränder som vi besökt har inte alls motsvarat våra förväntningar. Inte de vackra vita, långgrunda stränder som vi förvätat oss eller det fina klara vatten som vi trodde oss få uppleva. Hong Kong var väsentligt dyrare i alla sammanhang och betydligt kyligare väder. Otroligt mycket avgaser av all bullrande och tät trafik.