Dhaalu Atoll, Maldiverna  2024

240318  Idag ska vi åka! Men naturligtvis så går det inte alltid som man tänkt sig. Jodå, vi åkte till Landvetter i mycket god tid, parkerade bilen på en långtidsparkering och checkade in våra väskor. So far so god. Håkan hade haft lite koll på Lufthansas avgångar de senaste dagarna och det var MYCKET förseningar. Vi hade endast 1,5 timma mellan flighterna i München där vi skulle ha vår första mellanlandning men enligt personalen vid incheckningen så fanns än så länge några tecken på försening. Vi hann genom säkerhetskontrollen och kollade in gaten då det första meddelandet kom. En kvart försenad. Sen kom ytterligare meddelanden om förseningar som ett pärlband på anslagstavlan. När vi äntligen fick gå ombord var vi dryga timmen försenade..... Jaha det här kommer aldrig att funka i München insåg vi. Planet från München till Dubai skulle gå kl 21.30 och när vi landade hade vi endast 45 minuter på oss att hinna till Gaten. Och naturligtvis skulle nästa plan gå från en annan terminal! Vi hann precis med schuttlebussen och när vi nådde rätt terminal var det endast 20 minuter till avgång. Stressnivån var nu på gränsen till hjärtstopp och Håkan får ett samtal från personalen vid gate när vi äntrar terminalen och vi talar om att vi är i terminalen och skyndar oss så mycket vi någonsinn kan till rätt gate. Vi skulle ju dessutom genom ytterligar en passkontroll. Herrejisses vad vi småsprang/powerwalkade och svetten lackade utan dess like. Vi hann fram till avgångsgaten med endast 15 minuter till avgång PUST !!! Där var personalen lugna och service minded och talade om att planet var inte fullt så vi kunde få sitta mer eller mindre var vi ville ..... nja inte Bussines class då förstås, även om vi hade behövt var sin bår att vila ut på och lite extra syrgas mot hjärtklappningen. Resten av resan avlöpte sedan utan problem och vi var framme på vår destination 240319 kl 20.00 (lokal tid) på kvällen. Hungriga och törstiga släntrade vi bort mot bufférestaurangen och fick oss lite mat och frmför allt den kalla goa ölen som vi verkligen förtjänat efter den lååååånga resan. Det fanns inga större problem med att somna den kvällen kan jag tala om.

240320  Att vakna upp och skåda kritvit sand och det turkosblå vattnet nära på ett stenkast från altanen är LYX!! Men naturligtvis var varenda solstol så långt ögat såg upptagen av badhanddukar. Jaja det tar vi sen. Efter god frukost slängde vi ner våra badgrejor i badväskan och släntrade bort mot den fina hotellpoolen där vi parkerade på ett par stolar. Poolen var belägen bara en liten bit från stranden på andra sidan av ön så det var lagom att sitta där och ömsom bada i det ljuvliga 30 gr havet eller i poolen. Baren var också löjligt nära, om man skulle känna av lite vätsebrist...... hihi. Härliga timmar med sol och bad med ett brake för lunch och sen en god "lunchdrink" förflöt sedan denna vår första dag i paradiset.

240321  Nu uppför man sig verkligen som en "turist". I går morse insåg vi att ska man ha en solstol utanför rummet får man vara uppe i gryningen. Jag vaknade 06.30 och travade genast ut med två badhandukar och en bok under armen och placerade handukarna på två stolar så nära vattenlinjen det bara gick. Efter frukost var det bara att byta om till badkläder och packa badväskan med bok, solkräm m.m och placera sig under parasollen på solstolarna. Håkan tog sina grejer och åkte över till grannön och pratade med killarna på dykcentret och vandrade sedan iväg mot en sandudde längst ut på denna ö för lite snorkling och tog även ett antal fantastiska bilder. Slapp och lugn eftermiddag och sedan en tur med de små golfbilarna till grannön igen för shopping i den enda lilla butiken på denna ö vilket också avspeglade sig i de kollosalt höga priserna. Det blev nya simglasögon till Håkan och en påse chips. Dessa chips måste ätas med andakt med tanke på priset. Motsvarande ca 50 SEK för en liten påse. Det kostar att ligga å top. Ikväll skippar vi bufferestaurangen för att äta på gourmetrestaurangen Krystal. Mätta och nöjda släntrade vi sedan tillbaka till rummet för att streama lite via vår dator på rummets TV.   Ja just det, vi har en liten Vattensumphöna som vi döpt till Malte, han brukar komma till oss på eftermiddagen när vi sitter ute på altanen. Vi har skämt bort den med lite kakor och kex några gånger. Så fort Malte ser att vi sitter ute som kommer han springande och om Håkan reser sig och går in får han vara snabb med att stänga dörren annars följer han med in. Den står utanför och skriker tills Håkan kommer ut igen med någon liten godsak. Vilken lustigkurre!

240322  När vi drog isär gardinerna på morgonen var himlen mulen och bara en lite stund senare, när vi skulle gå och äta frukost, regnade det rejält!! Men vad är detta!! Ja man ska ta det lite lugnt med besvikelsen för när frukosten var uppäten så sken åter solen igen. Härligt!! Denna dag var en riktig slappardag och den mesta tiden mellan frukost, lunch och middag så var det sol och bad som gällde. Inte den sämsta sysselsättning såhär i slutet på mars på en paridsö.

240323  Även denna dag blev det inte många knop gjorda. Solen sken från en klarblå himmel och havet var spegelblankt så det var bara att köra en repris på gårdagen. Dvs sol och bad. Ikväll ska vi över till grannön där vi bokat bord på den italienska restaurangen. Maten visade sig vara en riktig höjdare och mätta och belåtna vandrade vi sedan mot den långa bron över till "vår ö" igen. Ja vi gick inte hela vägen över bron för det hade tagit gott och väl 20-25 minuter och det hade vi inte orkat med den middagen i magen. Väl framme gör vi ett litet stopp i baren för en sängfösare och sedan åter till hotellrummet.

240324  Efter frukost packade vi badväska med snorkelutrustning, ombyte, handuk och solkräm m.m för att åka över till andra ön och sedan ta oss tvärs över ön där det fanns ett strandnära korallrev. Vi lyckades få föraren av  den "golfbil" som åker mellan öarna att köra oss tvärs över ön. Egentligen stannar den vid receptionen mitt på bron men idag blev det en extratur. Väl framme på stranden öppnar sig en magnifik syn. En kritvit landtunga av kritvit sand sträcker sig ca 50 meter rakt ut i det turkosblå kristallklara vattnet. Vi tar på snorkelutrustningarna och vadar ut mot korallrevet som ligger precis vid strandkanten. Massor av färgglada fiskar som gärna mumsar i sig våra medhavda bananer. Vi tog också en sväng ut på den vita landtungan och hade turen att även se en babyshark. Mäktigt!! Det blev några fantastiska timmar vid revet och många foton. När vi kände oss nöjda vandrade vi tillbaka till denna öns pool och bar där vi landade med var sin iskall öl. Mums! Håkan besökte även dykcentret där han bokat dyktur till på tisdag den 26/3. Tillbaka till vår ö för en smarrig lunch, idag med karibiskt tema!?! Ja lite grillat och Sangria. Tämligen trötta efter dagens äventyr blev det en lugn eftermiddag med sortering av alla de kort vi tagit idag, dusch och en stund med Malte på altanen. Idag serverade vi honom chips med ost och löksmak. Det verkade han gilla.

240325  Idag har vi fått känna på ösregn.... Inte riktigt vad man längtar efter när man är här, men vad gör man. Bara att kapitulera och ändå ta sig ett dopp i havet och sedan sätta sig på altanen med en bok. Ja vi åt frukost och lunch mellan skurarna och frampå eftermiddagen så lättade det något så vi åter kunde ta ett dopp i havet och sedan få oss en halvtimma på solstolen. På väg från lunchen hördes rejäla tjut uppifrån en av palmerna utanför hotellrummet och vi fick syn på en enorm fladdermus som hängde upp och ner på en gren. Detta visade sig vara en FruitBat. Den var ca en halv meter lång i hängande position. Mäktigt!  Vi förgyllde sedan denna eftermiddag med en liten GT från vårt häftiga barskåp modell större. Jodå det fanns annan dryck i kylen under barskåpet. Och isen hämtades från en "is-kiosk" en bit utanför rummet. Ikväll blir det Japansk middag. Och den middagen gick inte av för hackor. Grymt gott med maträtter som man kanske inte själv beställt.

240326  Upp ganska tidigt för Håkan skulle till dykcentrat på den andra ön för att göra ett provdyk med instruktör i poolen. Det är ganska många år sedan han dök och instruktören ville se att han kom ihåg alla tecken m.m som mamn måste kunna. Allt gick bra och senare på eftermiddagen drog han iväg med båt till en rev någon halvtimma ut från vår ö. Nöjd och belåten med dyket kom han tillbaka på eftermiddagen med massor av fina fiskbilder. Han blev också sugen på att under morgondagen göra ett dyk till på annan plats med helt andra typer av fiskar. Han bestämmer sig i morgon bitti. Själv tog jag mina hörlurar, en av mina medhavda böcker och placerade mig väldigt nära havskanten på en solstol utanför rummet och njöt av sol och bad hela dagen.

240327  Denna dag blev en repris av gårdagen då Håkan bestämde sig för att göra ytterligare ett dyk. Helt rätt beslut i detta akvarium av fiskar. Jag gled ut och lade mig på solstol med solkräm, bok och hörlurar och njöt av dagen för mig själv. Väl tillbaka kikade vi igenom ytterligare mängder med vackra fiskbilder från dagens dyk. Middag i bufférestaurangen och sedan en drink i baren...... Ja det blev faktiskt några stycken och sedan lallade vi tillbaka till rummet och bestämde oss för ett nattdopp. Helt magiskt med endast månen som lyste på den mörka himlen. Inte behövde vi någon godnattsaga denna kvällen heller.

240328  Molnen hänger tunga på himlen och idag blev det solstol och böcker för oss båda. Inte för att solen lyste men det var betydligt närmare till havet, för bada kan man göra ändå. Nu återstår endast packning för i morgon blir det till att gå upp JÄTTETIDIGT!!! upp för att ta båten till grannön och sedan inrikesflyg till huvudön Male. Därifrån far vi sedan hem till Sverige igen för att förhoppningsvis landa på Långfredagens kväll. Om inga förseningar ställer till det även på hemresan men vi håller tummarna.

Sammanfattning: Det finns nog få platser så vackra som Maldiverna. Den kritvita sanden, det turkos skimrande vattnet som mer eller mindre håller en temp. på 30 gr året runt. Denna resa var bokad på en Resort ö med All inclusive. Och det är att rekommendera om man vill ha en öl, vin eller en drink. De flesta andra öar dar man bokar hotell själv är ofta muslimska öar där alkohol ej är tillåten.

Sri Lanka och Maldiverna  Jul o Nyår 2014/2015

Vykortsvackert från Maldiverna

141218. Väskan packad och snart på väg till Landvetter där flyget till Colombo via Istanbul avgår kl. 17.40. Jippie! snart bär det av.

Hikkaduwa

141219. Efter ett tekniskt stopp på Maldiverna landade vi äntligen på Sri Lanka. Väskorna kom snällt på transportbandet och vår beställda chaufför stod och väntade på oss utanför passkontrollen.

Då var det dags för den 3 timmar långa bilresan ner till Hikkaduwa där vi ska tillbringa de första 8 dagarna inkl. Julen på hotel White Pearl Beach. Vädret…… ja vad ska man skriva, det är ju 30 grader varmt men…regnet fullkomligt vräker ner. Inte precis detta man önskar sig när man åker till Sri Lanka. Nåja inget man kan påverka eller göra något åt. Det blev en Tuk tuk in till centrum när vi installerat oss på hotellet och en god curryrätt och en Lion eller två, det lokala ölet. Lite trötta var vi allt efter en flygnatt med lite dåligt med sömn så det blev sedan snart dags att krypa till kojs efter en sängfösare på balkongen.

141220. Jippie, inget regn ännu men heller ingen sol. Men en god frukost i frukostmatsalen på utsidan vid strandkanten satt fint. Idag får det blir en strandpromenad och en sväng in till byn för att utforska det små mysiga butikerna.

En jättepromenad längs den fina stranden med ett vätskestopp på en bar i strandkanten blev det, och därefter shopping. En vacker klänning i svart och rött, ja den till och med matchar tomteluvan som ska på julafton. Även en sarong och ett par färgglada badbyxor hamnade i shoppingpåsen och vi betalade glatt ca 200 kr för alltsammans. Dags för lunch och då valde vi en lite lokal restaurang med endast 4 bord och vad väljer man att äta då om inte en ”Rice and curry” när man är på Sri Lanka. De 5 välfyllda tallrikarna och skålarna vi fick in var minst sagt smakrika. En del lite mer än smakrik, präktigt starkt, så alla luftvägar var fullkomligt rena när lunchen var uppäten. Efter ett dopp i det 28-29 gradiga havet så var det gott att slappa lite på balkongen med en kopp kaffe spetsad med en liten skvätt Whiskey och en grov planering av kvällens val av restaurang för middag. Nej ingen sol blev det idag men lika fullt så är man en aning röd i skinnet.

141221. WIFI anslutningen på hotellet är i det närmast obefintlig ibland har vi upptäckt. Därför blir dessa inlägg i vår blogg väldigt glesa men vi får skriva desto mer när det väl funkar. Vi får ta vår dator med oss ut idag och se om vi kan låna lite uppkoppling någon annanstans. Julaftonen närmar sig och den trevliga personalen på hotellet gör sitt bästa för att skapa lite julstämning på hotellet. Det pyntas och sätts upp lampor och färgglada juldekorationer på varenda stolpe i byggnaden. Idag ser vi i alla fall lite blå himmel när vi vaknade och planen är att ta en promenad längs den kilometerlånga stranden åt andra hållet och besöka den lokala fiskmarknaden och även hoppas att få se varaner. Och nog fick vi se varaner, dessa enorma 2-2,5 meter långa jätteödlor levde under en bro i närheten av fiskmarknaden där dom matades med fiskrester när dagens fiskauktion var över.

Vädret är fantastiskt idag, med blå himmel, strålande sol och en härligt ljummen vind så efter att ha tagit ett antal kort på varanerna så tog vi en promenad tillbaka till hotellet och njöt av den sköna solen och det klara fina vattnet med rejäla vågor som dånar in mot stranden.

141222. Åter en dag med en gråmulen himmel. Efter en god frukost med bl.a. nypressad mango och bananjuice bestämde vi oss för att besöka stranden ca 3 km bort där de jättelika sköldpaddorna håller till. Ja men visst, där är dom ju, stora som ett normalstort balkongbord och mycket tama. Det var bara att kliva i vattnet och göra dessa stora djur sällskap med en promenad i det drygt halvmeter djupa vattnet där dom glatt mumsande på någon sorts alger som dom blev matade med. Det var lite för mycket folk just när vi var där annars är det helt ok att simma med dessa 10-15 st otroliga djur i den lilla lagunen där dom höll till. Mycket häftigt.

Vi vandrade sedan vidare på stranden söderut mot hotellet igen och stannade till nedanför en restaurang för en vätskepaus. Framför oss låg två svenska tjejer som vi kom i samspråk med. Dom skulle åka hem idag efter ca 3 veckor på Sri Lanka och hade lite hemlängtan, men bara lite. Ett dopp och lite dryck senare så började vi promenera längs "huvudgatan" och slank in i en butik och köpte lite naturprodukter mot kliande myggbett och en flaska till med någon sort citrondoftande olja för att smörja in oss i ikväll när vi ska ut och äta. Myggen är inte lika snälla och trevliga som lokalbefolkningen här. Dom hugger in som vampyrer på både armar, ben och fötter när det börjar skymma. Nu var det lunchdags och som vi brukar så letade vi upp en liten lunchrestaurang och beställde denna gången in Rice and Curry samt ett par Rotties. Rottis är en sorts majspannkakor som man kan fylla med i stort sett vad som helst och sedan vika ihop och steka lätt på båda sidor. Denna gången blev det en Rotties med banan och en med cocos och honung, helt otroligt gott och definitivs inte sista gången vi åt denna delikatess. Vi beställde även in varsin Lion öl, man måste ju hålla vätskebalansen, och betalade när vi ätit och druckit klart ca 100 kr för hela måltiden, inklusive dricks.

Saknaden av ett kylskåp på rummet måste vi ju också fixa. Det går ju inte att dricka varken ljummen öl eller varmt vitt vin. Nöden är som bekant uppfinningens moder och sambons ljusa idé att ställa dryckerna på garderobens tak precis under luftkonditioneringen utblås visade sig vara ett genidrag. Ok det går inte att fixa is men kall öl och kallt vin finns nu att förtära efter sänkt temp ner till nästan arktisk temperatur på luftkonditioneringen och kylningen på garderobstaket var fixad.

141223. Dagen före Julafton och vädergudarna är inte alls med oss. Riktigt gråmulet och några regnstänk. När man träffar och pratar med människor här och då berättar att vi tänkt hyra skoter så får vi samma reaktion från alla "gör inte det, trafiken här är livsfarlig speciellt bussarna". Så idag hyrde vi en skoter  och drog iväg mot södra delen av Sri Lanka och orterna Galle och Unawatuna. Vi frågade även skoteruthyraren var man kunde se de lokala fiskarna som sitter på pålar i havet och fiskar, så kallade styltfiskare. Men han skrattade och sa att de enda dom fiskar, sittande på pålarna, är pengar för att bli fotograferade. Det kom några regnstänk den första halvtimmen men tilltog sedan till rejält regn vilket gjorde att vi bestämde oss för att vända tillbaka igen. Men först en kort paus på ett litet ställe vid vägen för lite kaffe och vatten. Det blev även några små lokala specialiteter att tugga på och vi vet väl framåt kvällen om det var en smart idé eller ej. När vi på återvägen kört in i Galle igen så bestämde vi oss för att kika in i det stora Fortet som ligger vid havet. Vi tog även en lunch på en Indisk familjerestaurang inom fortets väldiga murar. Det visade sig att restaurangen endast i stort sett serverade vegetarisk mat och endast vatten eller färskpressad juice. Det blev en riktigt smaskig måltid med en Fried rice med grönsaker och en Fried rice med färsk ananas och cashewnötter. Till detta drack vi en passionsfruktsjuice och en mangojuice som var helt gudomligt goda. För hela detta kalaset betalade vi sedan ca 50 kr. Nu vräkte regnet ner och vi åkte de sista 17 kilometerna tillbaka till hotellet och värmde oss sedan med en god kopp kaffe. Några fiskare, på pålar i havet, såg vi inte till även om vi såg några av de tomma pålarna. I morgon är det Julafton och vi hoppas få en tur till med vår, denna gången, lila skoter innan det blir dags för förberedelserna för julfirandet som vi bokat på hotellet. Det ska bli grillbuffé och vin på stranden vid sjutiden och kl. 21.00 blir det fest med levande reagge musiker och dans. Denna julafton lär vi nog sent glömma hoppas vi.

141224 Idag är det Julafton och himlen har även idag den grå tunga färg som vi nu sett allt för många dagar. Nåja vi har ju ändå vår hyrda skoter och det regnar ju faktiskt inte. Vi bestämde oss för att åka norrut idag och vårt första stopp var ett Tsunami muséum som drivs ideellt av en kvinna som själv var med om denna jättenaturkatastrof för snart 10 år sedan och drabbade Sri Lanka mycket hårt. Denna samling bilder och hennes berättelse om hennes minnen blev en gripande stund som kommer att leva kvar i minnet länge. Därefter styrde vi kosan mot en "Turtle farm" där vi såg sköldpaddor i olika ålder och olika sorter. Mycket intressant. Dags att återvända till Hikkaduwa och lämna tillbaka skotern och göra oss färdiga för Julaftonsfirandet på hotellet. Reggaebandet höll på att sätta upp sina instrument och vår balkong gav oss första parkett för avlyssning av soundtracken. Tyvärr vräkte nu regnet ner och hotellet personal gjorde sitt bästa för att bygga ett provisoriskt tak över all elektronik och instrumenten. Det gick sådär bra. Vi fick bordet allra längst ut mot havet för middagen och serverades diverse lokala specialiteter och en massa välkryddad grillmat med rött gott vin därtill. När maten var uppäten frågade en av våra bordsgrannar, en familj från Finland, om vi ville göra dom sällskap vid sitt bord och vi tackade självklart ja till detta erbjudande. Även ett danskt par anslöt sig och vi blev nu "the nordic table". Det blev många timmar med god dryck, utbyte av resetips, mycket reggaemusik och trevligt sällskap och vi kom fram till att konversera på engelska eftersom det funkade bäst för oss alla. Vid 24.00 tiden bröt vi upp men bandet fortsatte till ca 03.00 på natten så det vara bara att vila och lyssna men inte så mycket sömn. Helt ok julfirande ändå.

141225. Juldagen gryr och regnet faller i våldsamma mängder utanför.  Idag får det bli en slappisdag med en bok. Vid 13.00 tiden ville vi ändå ta en tur in till byn för en lunch och lite shopping. Utrustade med nyinköpt paraply och snabbt invinkad  Tuk tuk åkte vi in till byn och handlade några souvenirer att ta med hem och en smaskig lunch med några välfyllda Rotties. Åter till hotellet med ny Tuk tuk en film på datorn och lite kortspel på balkongen. När det senare började mörkna tilltog vinden och utvecklades därefter till full tropisk storm. Vågorna blev 3-4 meter höga och vällde som rytande monster in över stranden och dränkte fullkomligt de solstolar som fortfarande stod kvar. Naturligtvis gick även strömmen vilket mörklade hela hotellet. Detta händer nog lite då och då för personalen tog genast fram ”stormlyktor” med LED lampor och kunde även fixa lite god mat på sin spis som drivs med gas, tack och lov. Det blev tidig sänggång och åter ett tag med den påbörjade boken. Imorgon hoppas vi att åtminstone regnet upphör så att det kan bli en skön promenad på stranden i alla fall.  Sedan får vi åter packa väskan för på lördag morgon har vi beställt transport till Ngombo för en sista natt på Sri Lanka för denna gången.

141226. Ääääääntligen sol! Ja den sista hela dagen här i Hikkaduwa fick vi äntligen lite sol att njuta av. Och det gjorde vi. En tur in till byn och beställning av en enkel blus som syddes upp till mig och avhämtades på kvällen. Jag betalade 55kr för detta plagg. Nästan så att man skäms.Nu packas väskor för imorgon bitti hämtas vi för transport till Negombo där vi ska tillbringa sista natten innan vi flyger ut till Maldiverna.

141227. Utcheckade från hotellet i Hikkaduwa och det trevliga lilla familjehotellet White Pearl Beach med sin fantastiska personal och underbara läge vid den fina stranden. Vi kommer att sakna detta. Efter 3 timmars resa med minibus anländer vi till det bullriga Negombo och det betydligt större hotelletTopaz. Molnigt, som vanligt känns det som nu, men det blir bara en eftermiddag, middag och sedan tidigt i säng för kl. 03.00 hämtar taxin oss för transport till Colombos flygplats och resan ut till Maldiverna.

Maldiverna

141228. Mitt i natten lämnade vi på hotellet i Negombo och tog den förbeställda taxin till Colombos flygplats. Denna tor och returbiljett till Maldiverna var separat bokad med Korean Air till det överkomliga priset av ca 800 kr/pp tur och retur. Regnet fullkomligt vräkte ner...... Har vi skrivit detta förut på denna resa? Väl ombord på flyget fick vi en god frukost och sedan en välbehövlig vilopaus innan vi landade på Male's flygplats (huvudön ipå Maldiverna) ca 1 timma senare. Hoppsan, här var det minsann ännu varmare än på Sri Lanka och solen tittade fram. Eftersom vi endast rest med handbagage så behövde vi inte vänta på någon incheckad väska utan tog oss snabbt ut genom passkontrollen och tog sikte på en ATM-automat för att hämta ut lite Maldiviska Rufies. Inga problem med det heller. Dags att leta sig fram till de mindre transportbåtarna som skulle ta oss till huvudön Male. Biljetterna inköptes och båten avgick ca en halv minut senare och färden över tog endast 10 minuter. Nu var det varmt..... soligt, och mycket hög luftfuktighet. Svetten rann redan som rännilar på rygg och i pannan. Efter att ha frågat oss fram visade det sig att färjan till Maffushi avgår från andra sidan ön och en taxi fick ta oss dit för det ringa beloppet av ca 15 kr. Värt varenda öre!! Kl. var nu ca 08.00 och färjan ut till Maffushi avgick vid 10.00 så det var ju bra timing. Exakt i tid lades färjan loss och en helt magisk resa mellan de vackraste öar och rev som någonsin skådats. 1,5 timma tog färden och det var en njutning att se dessa otroliga lyxiga resorts på pålar i vattnet vid en del av öarna. Väl framme på "vår" ö Maafushi möttes vi på bryggan av en av hotellets medarbetare som tog hand om bagaget och ledsagade oss fram till hotellet White Pearl Beach på den kritvita sanden och med det turkosa vattnet på vänster sida. Det kändes som om man gick i en välkomponerad resekatalog som förskönats av Photoshop men detta var alldeles på riktigt. Eftersom rummet  på det fina lilla inte var riktigt klart så hämtades 2 solstolar fram till oss och vi hade förberett oss med badkläder under shortsen och linnena så vi fick oss snabbt ett välbehövt dopp i det kristallklara turkosa vattnet som håller ca 30 grader. Vårt rum har utsikt mot vattnet som ligger bara 10-15 meter från fönstret. Den morgonutsikten blir svårslagen. Och solen den skiiiiner så härligt :-) Ikväll har vi bokat grillbuffé på stranden utanför hotellet och det ska smaka gott, och i morgon har vi bokat utflykt till två närliggande korallrev för lite snorkling.

141229. En ny dag gryr och solen går upp utanför vårt fönster. Det turkosa vattnet och den kritvita sanden nästan bländar synen och man bara njuter av allt det vackra. Vi var vakna och uppe redan vid 06.00 eftersom man när middagen är uppäten inte har särskilt mycket att göra här på kvällen utan det blir tidigt sänggående med medhavd bok och sömn och därmed också tidigt upp på morgonen. Idag ska vi med båt ut till korallreven och ett förväntansfullt gäng på 7 personer och 2 snorkelförare (hmmm.... kan det heta så?) tog en promenad till hamnen där båten väntade. Utrustning så som snorkel, simfötter cyklop m.m lånades ut till den som behövde. Men jag hade ju med mig min egen snorkel och cyklop som jag köpte på GEKÅS i Ullared för 59 kr så jag stod över detta erbjudande. Detta blev dagen största misstag för min del. Efter en snabb färd på ca 20 minuter var vi framme vid det första revet och samtliga slängde sig i det fina klara havet för en fantastisk snorkeltur, så gjorde även jag. Efter 5 minuter var jag tillbaka uppe på båten igen. Det förb.... cyklopet läckte och jag fick in halva Indiska oceanen vilket gjorde att jag fick lite lätt panik och så var den snorkelturen över för min del. Jaja "man får vad man betalar för" finns det ett uttryck som stämde väldigt bra in i mitt fall. Det blev till att tillbringa resten av denna utfärd på båten. Tack och lov hade sambon varit smart nog att låna riktiga grejer och utrustad med undervattenskameran fick han en hel massa fantastiska bilder under ytan. Efter ett ytterligare besök på ett annat rev styrdes kosan tillbaka och vi fick då sällskap av ett stort stim delfiner. Vilken härlig syn när dessa smidiga varelser tar sig fram i vattnet längs med båten. Tyvärr är de rackarna så snabba att dom också är svåra att fånga på bild men det blev ändå ett oförglömligt minne. Kvällen närmade sig och det märks att man börjar förbereda sig för nyår på ön. Det dekoreras och sätts upp skyltar med olika typer av nyårsarrangemang. En skön promenad med besök i några butiker fick sedan avsluta denna dag innan vi vände åter till hotellet igen för en god middag och sedan en film på datorn.

141230. När man nu är här i detta paradis på jorden så ska man väl passa på att se en av dessa öar med lyxiga resort. Vi bokade in en tur till ön Fihalhohi, en halvtimmas speedbåtsrea bort. Det var ingen billig utfärd men..... vilken grej. Bara synen som mötte oss när vi närmade oss ön, som man lätt promenerade runt på en timma, och som var kantad av kritvita stränder i stort sett runt hela ön. Från baksidan på ön låg ett antal lyxiga hus på pålar ut i vattnet och endast nåddes via en smal bro. Och det fanns faktiskt en bar så några iskalla öl skulle vi nog hinna klämma i oss innan vi lämnade denna vackra ö. Efter en liten genomgång av vår lokala värd i centralbyggnaden, där vi fick varsitt armband med ett "gästnummer" som skulle användas om vi köpte mat eller dryck, så började vi utforska ön. Vi promenerade på de vita stigarna genom djungeln där den ena lyxiga "gästvillan" efter den andra låg insprängd i den djupa grönskan och de enda ljud vi hörde var vågorna som rullade in från alla delar av ön, suset från palmkronorna högt ovanför oss och ljudet från exotiska fåglar. Vi fastnade för en strand som var en aning bredare och där de vajande palmerna gav lite skugga. Nu var det dags för ett dopp i det turkosa vattnet och en titt under ytan, även för min del. Jag lånade med mig snorkel och cyklop från hotellet, vis av gårdagens misstag, och det funkade alldeles utmärkt så att även jag fick en titt i det fantastiska akvarium under ytan i alla regnbågens vackra färger på koraller och fiskar. Detta blev en riktig höjdardag och de iskalla ölen vi fick njuta av satt som en smäck i en torr strupe. Vi köpte faktisk med oss en flaska vin också för nyårsaftonens arrangemang eftersom det inte går att köpa alkohol på den ö vi bor på. Nu återstår endast nyårsafton på denna underbara plats och det ska bli stor fest på öns allra nordligaste udde med stor grillfest, livemusik och fyrverkeri. Det kommer också en båt från ett närliggande resort som kommer att sälja alkohol.... men det är ju inte tillåtet här? Vi kollade med kvällens servitör på grannrestaurangen och han sa att på nyårsaftonen så är det ok med alkohol. Phuuu då behöver vi inte smyga oss med vår inköpta vinflaska.

141231. Nyårsafton, och hur ska vi fira in detta snart nya år? Vi tar en tur till en sandbank mitt i den södra Male atollen, det måste man ju göra när man bor på Sandbanksvägen . En 10 minuters speedbåtstur och vi befinner oss helt plötsligt på en liten sandbank där förutom oss det endast finns 3 parasoller och totalt  6 personer. En liten sandbank med en landhöjning på ca en meter bestående av vit korallsand och ett turkosskimrande vatten och man promenerar lätt runt denna lilla sandbank på 2 minuter. Några meter där utanför ett korallrev som bjöd på vackra vyer. Vilken grej! Vi bara njöt av den stilla tillvaron, badade, snorklade och åt av den medhavda matsäcken bestående av bitar av färsk ananas, mango och de söta bananerna. Efter några sköna timmar hämtades vi upp igen och väl tillbaka på hotellet började förberedelserna för kvällens nyårsfest. Vi kollade också med receptionen angående färjebiljett för återresan till huvudön Male tidigt på nyårsdagens morgon (det gick endast en båt på nyårsdagen) och det skulle dom fixa åt oss och det var inte några problem fick vi till lugnande svar. Nej just det.... Strax före 19.00 började vi promenera till festplatsen och avnjöt där en grillbuffémiddag och lite mjuk lokal musik av ett liveband. När maten ar uppäten kände vi att vi ville gå tillbaka till hotellet och njuta av den insmugglade vinflaskan och samtidigt hämta upp våra färjebiljetter. Där kom den lilla detaljen, färjebiljetterna var slut så vi fick inga biljetter....... Jaha, vad gör vi nu? Flyget från Male går 15.30 och vi måste ju ta oss dit. En liten lätt panikkänsla infinner sig. Vi kan ju alltid ta en speedbot från ön in till Male men det blir en liten lätt extrakostnad på 180 dollar. Tydligen är det så att lokalbefolkningen från Male åker till "vår ö" för att fira nyår och då ska ju alltså samma antal människor tillbaka på nyårsdagen. - Det brukar vara så att det blir en extrabåt, men vi vet inte säkert, var det något vaga beskedet vi fick av hotellpersonalen. Jaja på något sätt måste vi ju till Male och ta flyget tillbaka till Sri Lanka. Något oroade ställde vi klockan på 06.00 på nyårsdagens morgon..... känn på den!

Negombo

150101 Den vänliga hotellpersonalen fixade en god frukost åt oss 06.30 och hotellet "manager" följde sedan med oss och ett par till från hotellet, som inte heller hade några biljetter, till hamnen. Tack och lov kom det faktiskt en extrabåt så det löste sig. Dagen tillbringade vi sedan på huvudön Male, i väntan på att vårt flyg skulle gå. Det blev lite shopping och ett besök på en tak terrass på ett flott hotell med gott kaffe och vidunderlig utsikt. Nu är vi i Negombo och tillbaka på Topaz hotel igen och hoppas på bra väder, det ser lovande ut i prognosen, för lite mer sol och bad de här sista dagarna på denna semester.

150102  Vi har fått en jättesvit på hotellet bestående av ett litet kök, ett "vardagsrum" med skinnmöbler och ett ca 30 kvm stort sovrum med två 180 cm sängar samt en gigantisk balkong. Ibland har man tur. Eftersom det varit nyårsfest på stranden i två dagar så är det tyvärr ganska skräpigt men havet är rent och fint och sandbottnen mjuk men det är inte riktigt kul att ta sig dit från hotellets baksida utan det fick bli lata timmar vid hotellets pool istället och det är ju inte det sämsta när man läser om vädret hemma i Sverige. Vi pratade med ett annat svenskt par som rekommenderade ett Spa som ligger ca 10 minuter härifrån med en Tuktuk så dit har vi tänkt ta oss i morgon eftermiddag för lite lyxbehandlingar. Nu är också lokalt te, flera olika sorters curry inhandlade för att tas med hem. I morgon är det vår sista dag här och sedan får det bli lite packande, igen.

150103/150104 Då var semestern slut för denna gången. Sista dagen i solen och sista badet i havet i Negombo på Sri Lanka. Kl. 21.30 går vårt flyg till Istanbul via Male för teknisk mellanlandning och i morgon kl. 11.30 lokal tid landar vi i Göteborg. Trots det dåliga vädret de första 8 dagarna så blev detta ändå en mycket trevlig resa. De vänliga och sköna Lankeserna har definitivt bidragit till detta och den goda och starka maten har också funkat bra 7 dagar i veckan. Innan det blev dags att ta taxin till flygplatsen så ville vi ha en sista lankesisk öl men i lobbyn fick vi veta att på söndagar serveras ej öl på allmän plats. Även detta löste lankeserna på sitt eget finurliga sätt genom att hälla över ölen i en tekanna och servera i tekoppar..... klurigt folk detta. Nu åker vi hem och ser fram emot nästa resa om si sådär 7 veckor, till Dubai.

Bilder från Sri Lanka finns här.

Bilder från Maldiverna finns här.