Koh Samui

230127  I slutet på januari 2023 tar vi en långsemester till Thailand igen. Ca 3,5 veckor med fyra stopp. Först Koh Samui, Koh Phangan, åter till Koh Samui och sedan de fyra sista dagarna i Bangkok, är vår plan. Vi kommer att blogga på denna sida under resan.

230128 Då var vi äntligen framme. Resan med 4 stopp kändes oändlig och inte blev det mycket sömn heller i de trånga obekväma sätena på Ethan airline's flygplan. Lätt vimmelkantiga av trötthet anlände vi i allafall till vårt hotel i Boput på Koh Samui's norr del. Upp med väskor på rummet och en snabb dusch sen ut i den mörka kvällen för lite mat och shopping. Mycket mer orkade vi inte denna kväll och sängen hägrade för en lång natts sömn.

230129  Det blev många långa timmar mellan lakanen och det behövdes. Mot frukostmatsalen och en sväng ner mot hvet som endast låg ett stenkast från frukostmatsalen, precis bakom hotellets 4 olika pooler. Dock blåste det rejält denna morgon och var röd flagg så havet får nog vänta idag. Vädre kunde dessutom varit bättre. TJocka regntunga moln täckte himlen och väderprogonsen veckan framåt såginte heller ut att bjuda på så många soltimmar!!! Men såhär hade vi inte tänkt oss denna Thailandsemester. Nåja, vädret kan vi inte styra så det blir att göra det bästa av situationen på annat sätt. det var i allafall varmt, ca 27-29 gr så det kan vi ändå inte klaga på. Nu har vi hyrt en blå liten skoter och ska se oss omkring och hoppas att vädret blir bättre fram mot dagen. Vi började med att sikta in oss på Big Buddha Tempel. En stor, förgylld Buddhastaty från 1972 vid det färggranna tempelkomplexet Phra Yai. skönt att sträcka och röra på benen en stund runt tempelområdet. Upp på skotern igen och vidare till vad vi trodde skulle vara nästa Buddha staty men icke. Någonstans valde vi fel väg och hamnade så småningom vid Chaweng beach där vi ska tillbringa sista veckan här på ön och det var en storr bullrande by där i stort sett allting fanns. Vi valde att stanna till vid en lite strandremsa men icket något bad då det även här blåste rejält och gick höga vågor. Nu närmade det sig lunchtid och vi stannade till i en annan liten by och gled in på en lokal restaurang för en bit mat. Maten var sisådär men vi blev mätta iallafall och styrde sedan mot hotellet igen. Nu visade sig solen en aning och det var skönt med ett svalkande pooldopp och en kall Singha på den minimala balkongen på totalt ca 2 kvm. Ingen plats för vild dans här inte. Vi bestämde oss för att åka in till Fishemans Village och kika runt på marknaden där och kanske ta oss en bit mat. Inköp av liten väska för mobiltelefon och en Mango Mojjito samt myggspray blev den digra shoppingen. Detta är verkligen ett turiststråk och vi valde att istället vända mot hotellet för en betydligt lugnare miljö för vår middag. Grymt gott, som vanligt.

230130  Tunga grå regnmoln täckte även denna morgonen himlen. Suck, inte var det detta väder vi hoppats på när vi bestämde oss för Koh Samui i slutet på januari.  Jaha då får det bli mer Buddha.

Vi styrde mot Wat Plai Laem, en buddhistisk tempelanläggning på Samuis nordöstra kust, som har en slående vit, 18-armad bild av Guanyin, barmhärtighetens och medkänslans gudinna. Nära det stora Buddha-templet, ett levande och aktivt tempel. Det är dit anhängare kommer dagligen för att hylla Guanyin och Buddha, som också avbildas i ett antal statyer och väggmålningar runt templet. Konstteknikerna som användes vid skapandet är flera hundra år gamla och baserade på uråldriga övertygelser. Templet är omgivet av en sjö som kryllar av fisk, vilket ger en känsla av lugn. Besökare som gör en donation till templet får en påse med mat för att mata fisken. En annan mycket iögonfallande staty är den av den feta, skrattande kinesiska Buddha.I kinesisk kultur representerar en fet Buddha rikedom och välstånd.Denna mycket imponerande staty är 30 meter hög och målad i uttrycksfulla färger som rött, vitt och guld. Efter denna kulturella rundvandring for vi vidare och stannade till på en liten restaurang vid vägen för dagens lunch. En stund vid poolen fick avsluta denna eftermiddag men det blåste rejält så något dopp blev det inte. Kvällens goda middag intog vi på ännu en av gatans många små inhemska restauranger. Nu håller vi tummarna för bättre väder imorgon.

230131  Solen skiner !!!  Vi äter frukost ganska tidigt denna morgon och njuter av sol och värme och kostaterar att det inte blåser alls idag. Upp för att hämta ryggsäckarna på rummet och börjar promenera läns strandkanten nedanför hotellet. Det märks verkligen att det blåst rejält ett tag. Stranden är full av bråte som samlas in av hotellets personal i stora svarta sopsäckar. Vilket evighetsjobb! Efter några minuters promenad inser vi att det fortfarande är väldigt skräpigt i vattnet och det kommer att ta lång tid innan allt är borta. Vi vände tillbaka och hämtade våra ryggsäckar och satte kurs mot en lite undansymd strand på nord/östra toppen av ön. Väl där så hade solen gått i moln men vi fick oss iallafall ett par härliga havsbad i det ca 28 gr vattnet. Vi slog oss ner på varsin solstol ändå och stannade några timmar och avslutade förmiddagen med en lätt lunch på strandbaren innan återfärd till hotellet. Vi stannade till på en lokal resebyrå och köpte biljetter till färjan som ska ta oss till Koh Phangan på lördag. Nu var himlen gråsvart och något poolhäng blir det inte denna eftermiddag.